Długo i mocno świecące słońce, wysoka temperatura, a często również wysuszający twarz wiatr. Lato jest porą roku, w której nawet najbardziej zatwardziali przeciwnicy nakryć głowy sięgają po czapki, opaski i inne sposoby ochrony przed słońcem. Z tego powodu funkcjonalne nakrycia głowy to również duże pole do popisu dla producentów gadżetów reklamowych oraz firm stawiających na taką formę promocji. Na jakie nakrycia głowy warto więc postawić? Wybór jest duży, a wiele funkcjonalnych zalet może mieć nawet niepozorna chusta z nadrukiem.

Ochrona głowy latem – dlaczego jest taka ważna?

O potrzebie noszenia czapki z daszkiem często słyszymy już w dzieciństwie. Rodzice pilnują, by ich najmłodsze pociechy nie wychodziły z domu bez nakrycia głowy. W efekcie rynek odzieżowy jest pełen przedmiotów przeznaczonych nawet dla kilkumiesięcznych niemowlaków.

Podstawowym powodem, dla którego latem chodzimy z zakrytą głową, jest szkodliwe dla zdrowia promieniowanie UV. Co prawda promienie słoneczne pomagają organizmowi w wytwarzaniu ważnej dla naszego zdrowia witaminy D, ale ich nadmierne dawki mogą poważnie zaszkodzić naszej skórze. Przyspieszają proces jej starzenia, stymulują wydzielanie szkodliwych wolnych rodników. Skóra przestanie być jędrna i wiotczeje. Promieniowanie UV może przyczynić się także do powstawania pieprzyków, które zwiększają skłonność do zachorowania na nowotwory skóry.

Oprócz ochrony skóry, czapki, chusty reklamowe czy kapelusze chronią także głowę przed przegrzaniem. Długa ekspozycja nieosłoniętej niczym głowy w nasłonecznionym miejscu może wywołać udar cieplny. To efekt przegrzania organizmu, do którego przyczynia się także mało przewiewne ubranie oraz niedostateczne nawodnienie organizmu. Może objawiać się zawrotami głowy, gorączką, dreszczami czy nudnościami. Różne organizmy mają odmienną tolerancję na ciepło i promienie słoneczne – na ryzyko udaru najbardziej narażone są małe dzieci, a także osoby starsze i chore. To one powinny zatem szczególnie dbać o nakrycie głowy w gorące, letnie dni.

Czapka lub chusta z nadrukiem może nam pomóc także w uzyskaniu estetycznego wyglądu. O ile bowiem delikatna opalenizna od kilkunastu lat pozostaje w modzie, o tyle spalona słońcem, czerwona twarz prezentuje się niezbyt imponująco. W uniknięciu takiego efektu pomagają daszki oraz ronda kapeluszów.

Chusty z własnym nadrukiem i inne najpopularniejsze nakrycia głowy na lato

Oferta dostępnych na sklepowych półkach oraz w sklepach internetowych nakryć głowy jest bardzo szeroka. Jedne będą funkcjonalne w pracy, inne dobrze spiszą się w czasie aktywności fizycznej.

Czapka z daszkiem

To najbardziej podstawowe rozwiązanie, które ma w szafie niemal każdy. Czapki z daszkiem nadają się zarówno na spacery po mieście, jak i dalekie trekkingi. To również najpopularniejsza opcja ochrony przed słońcem w czasie prac wykonywanych na świeżym powietrzu przez budowlańców i robotników, a także rolników oraz działkowiczów. Łączy w sobie ochronę głowy z osłonięciem twarzy przed nadmiernym promieniowaniem.

chusta z nadrukiem
Źródło: http://www.ashplumplum.com/2016/03/jak-nosic-czapke-z-daszkiem.html

I choć ogólny charakter takich czapek jest wszystkim znany, przy wyborze odpowiedniego modelu warto kierować się nie tylko ich designem, ale także kilkoma cechami ułatwiającymi użytkowanie. Najważniejszy jest wybór odpowiedniego materiału. Najlepszy będzie lekki model z tkaniny, która przepuszcza powietrze. Dzięki temu nasza głowa nie będzie się przesadnie pocić. Czapki dla osób aktywnych powinny być wykonane z siateczki lub materiału termoaktywnego, który najlepiej odprowadza wilgoć.

Klasyczne chusty

Chusty, często nazywane w Polsce arafatkami, to stały widok zwłaszcza w krajach Bliskiego Wschodu. Tam jest znana pod nazwą kefija. To duża, kwadratowa chusta wykonana z wełny lub bawełny.

Arafatka może chronić przed słońcem nie tylko głowę, ale również kark i twarz. Wszystko zależy od sposobu, w jaki ją zawiążemy. Możemy swobodnie opuścić ją na ramiona lub obwiązać wokół głowy, tworząc warstwę chroniącą przed wiatrem. Na Bliskim Wschodzie arafatka jest popularna wśród rolników i żołnierzy. W polskich warunkach stosuje się ją zwykle w czasie wycieczek czy pielgrzymek, ale finezyjnie zawiązana chusta może być też ciekawym elementem letniej kreacji – zarówno w przypadku kobiet, jak i mężczyzn. Nadaje się na najgorętsze dni, choć u osób, które obficie się pocą, po pewnym czasie może mocno nasiąknąć wilgocią.

Chusty termoaktywne

To rozwiązanie szczególnie popularne wśród biegaczy. Chusty termoaktywne mogą spełniać kilka funkcji i połączyć zalety kilku letnich nakryć głowy. Mimo że z pozoru wyglądają jak zwykły komin do biegania, zawiązane w odpowiedni sposób mogą zmienić się w opaskę czy bandanę. Wszystko zależy od intencji posiadacza – równie dobrze może wykonać z nich frotkę na rękę.

Taka chusta, z nadrukiem lub bez, zapewnia ochronę przed słońcem połączoną z najlepszym poziomem wentylacji. Termoaktywny materiał, z którego jest wykonana, nie wchłania bowiem wilgoci. Dzięki temu nawet w czasie wzmożonej aktywności chusta nie będzie nasiąkać potem. Atutem tego rozwiązania jest również elastyczny materiał, który dobrze trzyma się głowy. Poza tym to uniwersalny element garderoby, który sprawdzi się nie tylko latem, ale właściwie o każdej porze roku. W dodatku można go ozdobić również własnoręcznie wybraną lub zaprojektowaną grafiką.

chusta z nadrukiem
Źródło: https://8a.pl/8academy/chusta-wielofunkcyjna-buff/

Kapelusze

Niektórym mogą kojarzyć się z Dzikim Zachodem, ale kapelusze są całkiem dobrą formą ochrony przed słońcem. Oprócz zakrywania głowy, ich szerokie rondo zapewnia cień na twarzy i karku. Są więc kompleksowym zabezpieczeniem przed niebezpiecznym promieniowaniem.

Obecnie bardziej popularne są kapelusze dla pań, mimo że jeszcze przed drugą wojną światową męskie modele były obowiązkowym elementem garderoby prawdziwego gentelmena. Straciły na popularności wraz z upowszechnieniem się motoryzacji – podróż samochodem w kapeluszu nie należy do łatwych zadań. Mimo wszystko z letnimi wyjazdami i wakacjami nieodłącznie wciąż kojarzą się słomkowe kapelusze – lekkie, zwiewne, dobrze wentylujące głowę. Przy wyborze kapelusza na lato należy sprawdzić, czy materiał odpowiednio przepuszcza powietrze i parę wodną, w przeciwnym razie kapelusz może nawet przyspieszyć przegrzewanie organizmu.

Opaski

To wariant, który chroni głowę w najmniejszym stopniu ze wszystkich wymienionych dotąd propozycji. Czasami wybierają go osoby aktywne albo takie, które nie chcą sobie popsuć fryzury klasycznym nakryciem głowy. Opaska zakrywa zwykle jedynie czoło, w trakcie uprawiania sportu sprawi, że nie będziemy musieli ocierać spływającego potu. Jednocześnie może być jednak modnym dodatkiem do letniego ubioru dla pań. Na rynku znajdziemy bardzo wiele ozdobnych modeli, które dobrze komponują się z letnimi kostiumami i sukienkami.

Nakrycie głowy jako skuteczny gadżet reklamowy

Nakrycia głowy mogą być również wykorzystane do promocji. Umieszczenie na nich hasła bądź logotypu firmy może być dobrym nośnikiem reklamy, dlatego część firm chętnie sięga po podobne gadżety.

Najpopularniejszym gadżetem reklamowym z tego segmentu są czapki z daszkiem. Zwykle ludzie uważają je za najbardziej przydatne nakrycie głowy. Istnieje więc duże prawdopodobieństwo, że obdarowana osoba będzie często korzystać z czapki, a logo producenta zyska odpowiednią ekspozycję. Zwykle są znakowane za pomocą haftu komputerowego oraz druku transferowego, na przykład termotransferu – na daszku lub na części, która spoczywa na głowie.

Wdzięcznym gadżetem reklamowym mogą być także chusty termoaktywne. W tym przypadku trzeba się jednak liczyć z tym, że rozmaite sposoby wiązania chusty nieco ograniczają widoczność logotypu. Chusty reklamowe mogą jednak lepiej wpłynąć na budowanie pozytywnych uczuć związanych z marką. W kręgach osób uprawiających sport jest bowiem gadżetem znacznie wyżej ocenianym i bardziej docenianym niż czapka z daszkiem. Chusty najczęściej znakuje się metodą sublimacji, dzięki czemu wzór jest niemal niewyczuwalny. Czasami stosuje się także haft komputerowy.

Pozostałe nakrycia głowy są rzadziej wykorzystywane jako gadżet reklamowy. Czasami zdarzają się co prawda opaski bądź kapelusze z logo firm, ale popularnością znacznie ustępują czapkom z daszkiem oraz chustom termoaktywnym. Stosunkowo często jako gadżet wykorzystywane są z kolei daszki, czyli połączenie czapki z opaską. Wówczas logo firmy umieszcza się właśnie na daszku.

Szukasz dokładnych informacji o technikach znakowania odzieży? Przeczytaj kolejny artykuł o hafcie komputerowym: Haftowane gadżety firmowe. Jak powstają i jak je dopasować do Twojej branży?

Zostaw Komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *