W czasie oficjalnych spotkań biznesowych i towarzyskich zawsze staramy się wywrzeć jak najlepsze wrażenie. Z tego powodu pieczołowicie dbamy o nasz strój, a jeśli pełnimy funkcję gospodarza, ustalamy nawet najmniejsze szczegóły wspólnego posiłku czy innych wydarzeń towarzyszących rozmowie. Pomaga w tym znajomość etykiety towarzyskiej i biznesowej, tym bardziej że ich zasady nie zawsze się pokrywają. Jednym z istotnych elementów jest powitanie. Jeśli we właściwy sposób przywitamy się z gościem, szanse na pomyślny przebieg spotkania rosną. Jak więc należy się witać, by przestrzegać zasad etykiety i nikogo nie urazić?

Sposoby powitania

Przede wszystkim – witać możemy się w różny sposób. Gesty i zachowania rozpoczynające oficjalne spotkania przez wieki ewoluowały. Do dziś zresztą różnią się w zależności od szerokości geograficznej. W Polsce oraz kulturze zachodniej Europy zdecydowanie najpopularniejszym sposobem powitania pozostaje podanie ręki. Uścisk dłoni przed wiekami był używany głównie przy zawieraniu umów handlowych – oznaczał, że obie strony doszły do porozumienia. Dziś kryje w sobie wiele znaczeń. Może wyrażać życzliwość, pewność siebie czy sympatię, ale też poczucie wyższości. Wszystko zależy od tego, w jaki sposób podamy rękę.

Dłońmi można wykonywać również inne gesty, które zwykle oznaczają powitanie. Jednym z popularnych sposobów rozpoczynania spotkań wśród młodzieży przez lata było na przykład przybicie tak zwanej “piątki”. Dziś żywą formą powitania jest także popularny “żółwik”, czyli przybijanie kostek palców dłoni zwiniętej w pięść. To oczywiście powitania nieformalne. Bardziej oficjalne może być objęcie ramionami czy pocałunek, ale również zwykły uśmiech. Znaną formą powitania jest zwykłe skinienie głowy, jak również elegancki ukłon.

Powitanie w kontaktach towarzyskich

Sposób, w jaki się witamy, zawsze dostosowujemy do spotykanej osoby oraz okoliczności. Inaczej witamy się na stopie prywatnej, a inaczej w przypadku oficjalnych kontaktów. Wówczas, przy okazji oficjalnych wizyt towarzyskich, powinniśmy bowiem przestrzegać zasad savoir-vivre.

Najwięcej wątpliwości wywołują zwykle powitania damsko-męskie. Część osób zastanawia się, czy podanie ręki kobiecie będzie przez nią mile widziane. Inni skłaniają się ku powitalnym całusom, ale i one mogą wydawać się zbyt serdeczne. Wybór formy powitania mężczyzna powinien jednak przede wszystkim pozostawić kobiecie. Podchodząc do niej, powinien dać jej sekundę czy dwie na decyzję. Zgodnie z zasadami etykiety towarzyskiej, to kobieta ma bowiem pierwszeństwo – ta reguła dotyczy również powitania. W związku z tym to ona jako pierwsza wyciąga rękę do mężczyzny, ewentualnie nadstawia policzek. Bez względu na to, czy witamy się z kobietą, czy mężczyzną, warto jednak pamiętać, by nie ściskać dłoni zbyt mocno. Granica między pewnym uściskiem a niepotrzebną demonstracją siły może być bowiem bardzo cienka.

Co z popularnymi zwłaszcza na stopie rodzinnej pocałunkami? Istotna jest ich liczba. W Polsce przyjęło się składanie na policzkach trzech pocałunków. Bardziej trzeba uważać przy powitaniach z gośćmi z zagranicy – na przykład w krajach Europy Południowej zwykło się wykonywać tylko dwa całusy. Przy składaniu takiego pocałunku nie można również przesadzić: wystarczy muśnięcie wargami drugiej osoby. Innym istotnym i wartym zapamiętania obyczajem jest powstanie przy powitaniu. Bez względu na to, czy przy stole siedzi kobieta czy mężczyzna, osoba starsza czy młoda, przed podaniem ręki czy inną formą powitania powinna podnieść się z krzesła. Pozostawanie w postawie siedzącej świadczy nie tylko o braku dobrych manier, ale również o braku szacunku dla witanej w ten sposób osoby.

Powitanie według etykiety biznesowej

W przypadku powitania zasady etykiety biznesowej w wielu aspektach różnią się od reguł obowiązujących w kontaktach towarzyskich. Nie ma tutaj miejsca na zbytnie spoufalanie się, możemy zapomnieć o przywołanym powyżej przybijaniu “piątek” czy pocałunkach.

W kontaktach biznesowych płeć ma mniejsze znaczenie. Panujące zasady precedencji są jasne – osoba niższa rangą wita się jako pierwsza, okazując szacunek przełożonemu czy też osobie sprawującej ważniejszą funkcję. Jak to wygląda w kontaktach na linii firma-klient? Za wyższego rangą zawsze uznaje się klienta, nawet jeśli wita go szef dużej korporacji. To pracownik firmy powinien więc okazać szacunek jako pierwszy. Będąc w pozycji klienta również nie można jednak zapominać o zasadach grzeczności. Wchodząc do pomieszczenia, w którym już znajdują się ludzie – czy to w banku, czy w biurze – należy pamiętać o zwyczajowym “dzień dobry”.

W trakcie powitania czym innym jest jednak obowiązek oddania szacunku drugiej osobie, a czym innym inicjatywa wyciągnięcia dłoni. Ten przywilej przysługuje bowiem osobie z wyższą rangą. I tak jak w kontaktach na stopie towarzyskiej mężczyzna powinien poczekać na decyzję kobiety, tak tutaj osoba niższa rangą nie może zbytnio spieszyć się z wyciąganiem dłoni do uścisku. W kontaktach z klientem to właśnie on, a nie pracownik firmy, powinien zatem wyciągnąć rękę jako pierwszy.

Jak powinien wyglądać sam uścisk dłoni według etykiety biznesowej? Dłoń musi być oczywiście czysta, a także sucha. Podawanie mokrej i zimnej na pewno nie nastawi do nas pozytywnie drugiej osoby, a już na starcie może mocno utrudnić rozmowy bądź negocjacje. Nie należy również zbytnio przekręcać dłoni. Przy powitaniach unikajmy też potrząsania prawicą drugiej osoby. Pamiętajmy natomiast, by cała nasza sylwetka była zwrócona w jej stronę. Do tego należy skierować wzrok na jej twarz, w okolice oczu, a nie wpatrywać się w rękę. Nie zaszkodzi również lekkie skinienie głową.

Zostaw Komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *