Kolory w marketingu, czyli jak barwy wpływają na decyzje klientów
- Data publikacji 21 września 2023
- Przeczytasz w 14 minut
- 26 wyświetleń
Artykuł sponsorowany
Mówiąc o content marketingu, większość od razu kojarzy to pojęcie z treściami pisanymi. Pamiętaj jednak, że pod “zawartością” kryje się wiele różnych elementów – w tym graficznych. A te, jak wiadomo, mogą cechować się wieloma różnymi kolorami. Dobór barw nie powinien być jednak przypadkowy. To właśnie on może sprawić, że klienci chętniej korzystają z danej oferty. Poszczególne odcienie mają ogromne znaczenie psychologiczne i działają na podświadomość.
Zapraszam więc na artykuł, w którym pod lupę wezmę kolory w marketingu. Pokażę w nim, jakie znaczenie ma odpowiedni dobór barw oraz co oznaczają poszczególne odcienie. Sprawdź nie tylko wtedy, gdy jesteś na etapie tworzenia identyfikacji wizualnej. Taka wiedza może przydać się w wielu różnych obszarach – content marketing nie może przecież funkcjonować bez kolorów.
Dlaczego kolory w marketingu mają aż tak duże znaczenie?
Przyznaj się, ile razy kupiłeś daną rzecz tylko dlatego, że spodobał Ci się jej kolor? Albo na odwrót, ile razy czegoś nie kupiłeś, bo nie odpowiadała Ci barwa danego produktu? Nie da się ukryć, że podczas zakupów każdy z nas zwraca uwagę na odcienie i to, jak coś wygląda.
Musisz więc zdawać sobie sprawę z tego, że wiele osób kupuje poniekąd oczami. Oczywiście liczą się też funkcje czy parametry, jednak to wygląd jest tym pierwszym czynnikiem, który dostrzegamy. Niektóre badania pokazują nawet, że ok. 65% klientów uważa kolor za jeden z najważniejszych czynników motywujących do zakupu.
Oczywiście dotyczy to konkretnych produktów. Pamiętaj jednak, że ma to znaczenie także w reklamach. Zmiana barwy jednego elementu sprawia, że odbiorcy chętniej ją klikają.
Do tego wszystkiego dochodzą jeszcze oczywiście aspekty psychologiczne. Okazuje się, że niektóre barwy podświadomie budzą w nas pewne skojarzenia. Jedne są postrzegane lepiej, inne gorzej. Zawsze pod tym kryje się jednak coś więcej. Coś, co wpływa na decyzje zakupowe każdego z nas. Przez to właśnie warto wiedzieć, jakie znaczenie mają poszczególne kolory w marketingu. Czasem drobne zmiany mogą okazać się wtedy prawdziwym strzałem w dziesiątkę.
Jakie funkcje marketingowe mają kolory?
Co ciekawe, kolorom w marketingu przypisuje się wiele różnych funkcji. Pierwsza z nich to funkcja techniczna. Barwy wybrane do danych kreacji przede wszystkim nie mogą męczyć wzroku. Odbiorca nie powinien też go wytężać, by dostrzec to, co najważniejsze.
Po drugie, kolory mają także funkcję informacyjną. Mają dawać jasny przekaz, a także dobrze podkreślać treści oraz ułatwiać ich przyswajanie.
Trzeci aspekt to funkcja konstrukcyjna. Poszczególne odcienie muszą tworzyć ze sobą po prostu spójną całość i pasować do charakteru marki oraz jej identyfikacji wizualnej. Dzięki temu firma będzie postrzegana jako profesjonalna, rzetelna oraz godna zaufania.
Na koniec została jeszcze funkcja estetyczna. Barwy mają sprawiać, że kreacja po prostu dobrze i ładnie się prezentuje. Ma być przyjemna dla oka, spójna, harmonijna, a do tego jej zadaniem ma być przyciągnięcie wzroku klienta.
Widzisz więc, że zdecydowanie warto dokładnie przemyśleć, jakich kolorów użyjesz chociażby na banerach czy na grafice promowanej w mediach społecznościowych?
O czym pamiętać, wybierając kolory do kreacji marketingowych?
Wybierając kolory do swoich kreacji marketingowych, musisz jednak cały czas pamiętać jeszcze o kilku innych ważnych aspektach. Jakich? Przede wszystkim staraj się, aby kolorystyka była spójna z wizją firmy oraz tym, co dokładnie oferuje. O tym, jakie odcienie pasują najlepiej do konkretnej branży, opowiem w dalszej części artykułu.
Staraj się także obrać jeden główny nurt kolorystyczny. Z odcieniami klienci kojarzą przecież daną markę. Nie warto więc zmieniać ich zbyt często. Zawsze powinny pojawiać się w kreacjach marketingowych, jednak możesz uzupełniać je o inne barwy, w zależności od celu, jaki chcesz osiągnąć.
Nie kieruj się także stereotypami. Oczywiście wiem, że reklama kierowana do mężczyzn, będąca niemalże cała w kolorze różowym, to nie do końca dobry pomysł – chociaż, kto wie? Nie przesadzaj jednak w drugą stronę. To, że odcień ten kojarzy się z kobietami, nie oznacza, że masz cały czas go używać w komunikatach kierowanych do płci pięknej. Należy zachować umiar i zastanowić się, czy w danym przypadku taki kolor po prostu pasuje.
Co ciekawe, duże znaczenie w doborze kolorystyki może mieć także wiek Twojej grupy odbiorców. Okazuje się, że starsze osoby preferują bardziej stonowane i spokojne odcienie. Młodsi wolą natomiast te intensywniejsze i wyraźniejsze barwy.
A na koniec, pamiętaj o znaczeniu kolorów w innych kulturach, jeśli Twoja firma ma zasięg globalny. Wtedy warto wiedzieć, co odbiorcy z pozostałych krajów mogą sądzić o danych odcieniach i w jaki sposób mogą je postrzegać. Przykładowo, u nas za kolor żałobny uznaje się czerń, natomiast np. w Indiach jest to biel. Warto więc brać to pod uwagę, zarówno planując identyfikację wizualną, jak i wszelkie kreacje reklamowe.
Znaczenie kolorów w marketingu – co wyrażają poszczególne odcienie?
Myślę, że spokojnie możemy już przejść do właściwej części tego artykułu, a więc omówienia, jakie znaczenie mają poszczególne kolory w marketingu. Opowiem o kilku najpopularniejszych odcieniach, zdradzając, jak działają na podświadomość klientów oraz z jakimi branżami są w głównej mierze kojarzone.
Dzięki temu będziesz w stanie dopasować do swojej marki zarówno całą identyfikację wizualną, jak i poszczególne elementy graficzne będące pomocą w działaniach content marketingowych – banery, reklamy, przyciski CTA itp. Sprawdź zatem, co oznaczają poszczególne kolory w marketingu.
Kolor czerwony
Jako pierwszy pod lupę ląduje kolor czerwony. Z czym kojarzy Ci się on w pierwszej kolejności? Okazuje się, że większość z nas, widząc ten odcień, myśli o niebezpieczeństwie. W końcu wiele oznaczeń informujących o nim cechuje się barwą czerwoną. Ma to jednak pewną zaletę. Odcień ten od razu rzuca się w oczy i skupia uwagę. Wielokrotnie zachęca też do działania.
Do tego warto pamiętać, że czerwień uważana jest za “szybki” kolor. Taką karoserię ma przecież Ferrari. Przez to jednak świetnie sprawdza się do informowania o przecenach, promocjach, uciekających okazjach itp. Z tego też powodu często można dostrzec go na banerach reklamowych oraz jako tło do wielkiego napisu “Sale” podczas wyprzedaży w centrach handlowych.
Do identyfikacji wybierają go marki, które chcą podkreślić swoją szybkość, a właściwie szybkość działania swoich produktów. Często widać go więc w branży samochodowej, napojów energetycznych, gier itp.
Jest jednak jeszcze jedno skojarzenie przy kolorze czerwonym – miłość oraz uczucia. Wiesz, Walentynki i te sprawy. Bardzo chętnie sięgają więc po niego marki w pewien sposób związane np. z branżą prezentową.
Można więc śmiało powiedzieć, że czerwień budzi wiele emocji – zarówno pozytywnych, jak i negatywnych – a dodatkowo zdecydowanie zwraca na siebie uwagę.
Przykłady firm wykorzystujących kolor czerwony w swojej komunikacji wizualnej: Coca Cola, Red Bull, KFC, Netfilx, YouTube, Wyjątkowy Prezent, Honda.
Kolor żółty
Co widzisz przed oczami, myśląc o kolorze żółtym? Słońce, piasek, ciepło, wakacje, ogrom radości, miło spędzony czas? Tak właśnie na większość z nas działa ten odcień. Patrząc na niego, czujemy szczęście, satysfakcję, beztroskę. Jest więc odbierany bardzo pozytywnie i budzi raczej te pozytywne skojarzenia.
Dodaje także mocy do działania oraz optymizmu. Najczęściej oczywiście na kolor żółty stawiają wszelkie biura podróży oraz marki związane z wakacjami, a także firmy zajmujące się np. sprzedażą produktów dla dzieci oraz młodzieży oraz firmy kurierskie – w końcu radość związana z dostarczeniem przesyłki jest nie do opisania, prawda? Zawsze warto wykorzystać go wtedy, gdy odbiorca ma czuć radość, ekscytację i same pozytywne emocje.
Wielu specjalistów przeprowadzało także liczne badania, z których to wynika, że kolor żółty pobudza apetyt. Nie da się jednak ukryć, że prawdopodobnie jest to zasługa McDonald’s. Jest to bowiem marka z tak wyraźną pozycją na rynku, że poniekąd ma ogromny wpływ na kulturę oraz życie każdego z nas.
Przykłady firm wykorzystujących kolor żółty w swojej komunikacji wizualnej: McDonald’s, InPost, DHL, Ikea, Wakacje.pl, Rainbow, Lipton.
Kolor pomarańczowy
Kolor pomarańczowy uznaje się z kolei za coś w rodzaju mieszanki uczuć, które przywołuje na myśl czerwień oraz żółć. W końcu, jakby nie patrzeć, powstaje z tych dwóch odcieni. Może więc okazać się świetną opcją do informowania o ważnych kwestiach, promocjach czy okazjach. Z pewnością będzie zwracać na siebie uwagę.
Z drugiej jednak strony kolor ten kojarzy się także z dobrą zabawą, pozytywną energią oraz rozrywką. Bardzo często w ten sposób patrzą na niego głównie osoby młode. Musisz jednak pamiętać, że pomarańcz już naprawdę pobudza apetyt. Jest więc świetna do wszelkich reklam artykułów spożywczych czy restauracji.
Przykłady firm wykorzystujących kolor pomarańczowy w swojej komunikacji wizualnej: Allegro, Orange, Mirinda, Fanta, CCC, Nickelodeon.
Kolor fioletowy
Fiolet przez większość z nas postrzegany jest jako kolor niezwykle tajemniczy. W pewien sposób jest zagadkowy i nieoczywisty. Symbolizuje magię, ale też budzi wiele pozytywnych skojarzeń. Utożsamia się go z luksusem, bogactwem, zamożnością, a przy tym także z odwagą oraz rozsądkiem. Do tego dochodzą jeszcze względy religijne, z którymi również fiolet ma pewne powiązania.
Co ciekawe, przypisuje mu się przy okazji pobudzanie myślenia kreatywnego. Przez to stosują go bardzo często np. agencje kreatywne czy freelancerzy. Jest obecny do tego w branży IT, a niekiedy także przy produktach dedykowanych dla kobiet oraz dzieci.
Przykłady firm wykorzystujących kolor fioletowy w swojej komunikacji wizualnej: Milka, Whiskas, Play, Twitch.
Kolor niebieski
Teraz nadszedł czas na kolor technologii, a więc wszelkie odcienie niebieskiego. To właśnie przez wszystkie marki związane z technologiami, kojarzy się głównie z nowoczesnością, stabilnością, profesjonalnym podejściem czy przyszłościowym myśleniem. Przy okazji budzi wiarygodność, kojarzy się z prawdziwością, mądrością oraz stabilnością.
W książce Energia Kolorów. Usuń blokady i uzdrów życie na wszystkich poziomach autorstwa Dougall Fraser możemy przeczytać także, że:
Niebieski wiąże się z zaufaniem i dlatego właśnie służby bezpieczeństwa publicznego noszą mundury w tym kolorze. W tym kontekście barwa ta symbolizuje pokładaną w tych ludziach nadzieję.
Trzeba jednak pamiętać przy tym, że kolor niebieski ma swoją negatywną stronę. Kojarzy się niekiedy ze strachem oraz depresją – stąd pewnie najbardziej depresyjnym dniem w roku jest Blue Monday. Mimo to często gości w identyfikacji wizualnej marek z branży IT, agencji ubezpieczeniowych czy banków.
Przykłady firm wykorzystujących kolor niebieski w swojej komunikacji wizualnej: Facebook, Twitter, HP, Dell, Samsung, Philips, PZU, Warta, PKO Bank Polski.
Kolor zielony
Z czym od razu kojarzysz kolor zielony? Oczywiście z otaczającym nas światem, przyrodą, ekologią oraz niebywałą świeżością. Można śmiało powiedzieć, że to barwa niosąca za sobą głównie te pozytywne emocje. Bywa uważana za odcień szczęścia, bezpieczeństwa, stabilności, spokoju, motywacji czy optymizmu. Przywodzi na myśl również zdrowie, aktywność fizyczną czy nadzieję.
Warto przy tym pamiętać, że zieleń uspokaja, koi nerwy, pozwala się wyciszyć, zrelaksować i zapomnieć o wszelkich troskach. Zapewne z tego powodu pojawia się w komunikatach np. placówek medycznych. Mimo to można uznać ten odcień za niezwykle uniwersalny i budzący dobre skojarzenia.
Jest wszechobecny w naszym świecie na wielu płaszczyznach. Cały czas będziemy jednak do niego silnie dopisywać znaczenie ekologiczne. Dlatego też warto postawić na zieleń, gdy zależy Ci na tym, aby podkreślić troskę o naturę.
Przykłady firm wykorzystujących kolor zielony w swojej komunikacji wizualnej: Drogeria Natura, TicTac, BOŚ Bank, Tymbark, Spotify, Herbapol.
Kolor różowy
Teraz skupmy się na kolorze różowym, o którym zdążyłam już wspomnieć nieco wcześniej. Oczywiście odcień ten jest nieco stereotypowy i kojarzy się głównie z kobiecością oraz dziecinnością. Przez to też jest wykorzystywany przez wiele marek dedykowanych dla kobiet oraz tych produkujących zabawki dla dziewczynek.
Nie da się ukryć, że z pewnością wpływ na postrzeganie tego koloru miała firma Barbie – tak, jak McDonald’s przy żółci. Co jednak ciekawe, do lat 70. XX wieku róż był odcieniem męskości – jako rozbielona wersja czerwieni.
Stawiając na tę barwę, możesz sprawić, że Twoi odbiorcy będą kojarzyć markę czy komunikaty z pewnego rodzaju zabawą, dziecięcą beztroską, szczęściem czy pasją. Róż jest jednak odbierany także jako euforia, pasja czy uprzejmość oraz pielęgnacja. Ma pewnego rodzaju uczuciowy wymiar.
Z różem nie można jednak przesadzać. Jego niewielka ilość, szczególnie w jasnych tonacjach, może wyciszać, lecz nadmiar budzi złe emocje i utożsamia się go z przesadnością oraz tandetą. Lepiej też rozważnie wykorzystywać go wtedy, gdy klientem docelowym są mężczyźni.
Przykłady firm wykorzystujących kolor różowy w swojej komunikacji wizualnej: Hebe, T-mobile, Cosmopolitan, Victoria’s Secret, Tauron, Barbie, Bourjois.
Kolor czarny
Nadszedł czas na jeden z ciekawszych odcieni, a więc czerń. Mimo swojej monochromatycznej i prostej formy jest to kolor niezwykle często wykorzystywany przez marki. Ma jednak dwa oblicza. Pierwsze z nich jest oczywiście pozytywne. Kojarzy się z luksusem, elegancją, dostojnością, powagą, charakterem i wyraźnym prostym przekazem.
Ostatnia cecha to oczywiście zasługa chociażby powiedzenia “czarno na białym”. Stąd też sięgają po niego firmy, które chcą podkreślić swoją rzetelność oraz konkretność. Nie brak czerni w branży wyrobów luksusowych oraz premium.
Z drugiej jednak strony, ze względu na postrzeganie czerni w naszej kulturze, odcień ten można utożsamiać ze smutkiem, żałobą, depresją, tajemnicą oraz nieszczęściem. Daleko bowiem szukać nawet takich określeń oraz symboli jak czarna owca, czarny kot, czarny rynek itp.?
Przykłady firm wykorzystujących kolor czarny w swojej komunikacji wizualnej: Apple, Vistula, WWF, Puma, Sony, Nike, Adidas, Louis Vuitton, Coco Chanel, Max Factor.
Kolor biały
A jak to jest z kolorem białym? Nie da się ukryć, że wiele marek stosuje go jako uzupełnienie lub pewnego rodzaju dodatek. Ma jednak ogromne znaczenie, gdy łączy się go z ciemniejszym tłem. I nie trzeba daleko szukać światowej rangi przykładu – wystarczy spojrzeć na logo Coca Cola. Wydaje się, że to czerwień ma w nim największe znaczenie, jednak trzeba przyznać, że biały napis robi ogromną robotę, prawda? Do tego niemalże każda marka ma także swój logotyp w wersji białej – gdy należy zastosować go np. na ciemnym tle.
Co jednak oznacza biel stosowana w pełni świadomie i celowo? Oczywiście czystość, przejrzystość, dobre intencje, prostotę, świeżość oraz pewnego rodzaju spokój. Są jednak osoby, które będą uważać ten odcień za brak koloru łączący się z brakiem kreatywności oraz pustką.
Przykłady firm wykorzystujących kolor biały w swojej komunikacji wizualnej: Coca Cola, Pepsi, Skittles, MTV, Starbucks, Warner Bros.
Łączenia kolorów
W większości przypadków kolory należy ze sobą łączyć. Trzeba to jednak robić z ogromną rozwagą, aby przekaz był czytelny i w żaden sposób nie kojarzył się z czymś tandetnym.
Pamiętaj zatem, że mocne, wyraźne i ciepłe barwy będą idealne, aby podkreślić coś ważnego – coś, co ma rzucać się w oczy. Z tego powodu przyciski CTA najczęściej są w kolorze czerwonym, pomarańczowym czy żółtym. Bardziej stonowane i chłodniejsze kolory można z kolei stosować jako bazę – biel, czerń, zieleń, odcienie niebieskiego.
Tworząc zarówno logo, jak i przekazy marketingowe, pamiętaj o działaniu na zasadzie kontrastu. Dzięki temu komunikat będzie czytelny. Wykorzystuj więc zestawienia, takie jak:
- biały – czarny,
- zielony – czerwony,
- niebieski – pomarańczowy,
- fioletowy – żółty.
Oczywiście to, jakie kolory najlepiej ze sobą kontrastują, warto sprawdzić na tzw. kole barw. Za kontrasty uważa się odcienie znajdujące się naprzeciwko siebie.
Przykłady firm wykorzystujących łączenia kolorów w swojej komunikacji wizualnej: Mastercard, Lay’s, Chuppa Chups, Visa, Pampers, Pepsi, Ikea, Dominos, Shell.
Kilka słów o preferencjach kolorystycznych konsumentów
Wiesz już, jak kolory wykorzystywane w identyfikacji wizualnej czy wszelkiego rodzaju przekazach mogą wpływać na klientów i jakie będą budzić skojarzenia. Pamiętaj jednak, że jest to poniekąd wyłącznie teoria. Każdy z nas może mieć bowiem swoje własne, nieco inne postrzeganie danych kolorów. Jest to spowodowane naszymi przeżyciami, preferencjami itp. Mimo to warto wiedzieć, jakie znaczenie mogą mieć poszczególne barwy.
Chciałam przy tym jeszcze przytoczyć Ci kilka faktów na temat kolorów w marketingu i tego, jak mogą postrzegać je dane osoby. O części już wspominałam, jednak powtórzę to, ponieważ warto zdawać sobie sprawę, jak to jest z tymi odcieniami. Pamiętaj zatem, że:
- nawet 65% klientów uważa, że kolor danego przedmiotu jest jednym z głównych czynników decydującym o jego zakupie,
- ciepłe kolory są lepsze w pozyskiwaniu uwagi niż kolory zimne,
- powiązania kulturowe mają ogromne znaczenie dla postrzegania danych kolorów,
- kolory mogą być nieco inaczej odbierane w zależności od płci – kobiety dostrzegają większą ilość barw,
- osoby starsze preferują lekkie, delikatne, spokojne i powściągliwe odcienie,
- osoby młodsze wolą wyraźne, energetyzujące, żywsze kolory,
- sprawne łączenie kolorów i stosowanie odcieni ze sobą kontrastujących może zwiększyć czytelność przekazu.
Do tego pracownicy amerykańskiej firmy Kiss Metrics, po licznych badaniach, analizach oraz obserwacjach doszli do wniosków, że:
- kolor czerwony, pomarańczowy, czarny oraz niebieski to idealne odcienie dla tzw. klientów spontanicznych; warto stosować je podczas wyprzedaży i promocji, w przypadku fast foodów, a także wszelkiego rodzaju outletów,
- granat i turkus ma dobry wpływ na klientów oszczędnych, dlatego dobrze sprawdza się np. w przypadku banków,
- róż, błękit oraz lila zachęcają z kolei klientów tradycyjnych i dobrze postawić na takie odcienie w przypadku chociażby butików odzieżowych.
Ciekawe wnioski, prawda?
Kolory w marketingu – podsumowanie
Tworząc wszelkie markowe komunikaty, warto zdawać sobie sprawę, w jaki sposób dane odcienie mogą wpływać na klientów oraz ich decyzje. Czasami drobne zmiany w kolorystyce okazują się świetnym wyjściem, które przekłada się na zwiększenie konwersji. Warto więc testować różne barwy i sprawdzać, czy któraś z nich przyczynia się do lepszych wyników. Musisz jednak w tym przypadku sporo eksperymentować – tylko wtedy będziesz w stanie ocenić, co przynosi Ci największe zyski.
Bibliografia
- Energia kolorów. Usuń blokady i uzdrów życie na wszystkich poziomach, Dougall Fraser, Białystok 2018.
- Znaczenie kolorów używanych w reklamie. Od teorii barw, do psychologii kolorów, Mariusz Słowik, projektowaniegraficzne.pl.
- Kolory w marketingu i ich psychologiczne znaczenie, cstore.pl.
- Psychologia koloru – przekaz podprogowy każdej grafiki, Kamil Czapla, rekinysukcesu.pl.
- Jakie znaczenie mają kolory w marketingu? Wpływ na reklamę i sprzedaż, Zespół – wFirma.pl, poradnikprzedsiebiorcy.pl.
- Kolory w marketingu – dowiedz się, jak ich używać, Michał Janiszek, inspiracjemarketingowe.pl.
- Psychologia koloru w marketingu i biznesie, Monika Praczyk, verseo.pl.
- Kolory w marketingu. Znaczenie psychologii kolorów w biznesie, Justyna Chwiałkowska, semcore.pl.
- Kolory w reklamie i marketingu, Artur Jabłoński, arturjablonski.com.
- Kolory w marketingu. Jakie mają znaczenie dla firm?, Kinga Sobkowiak, inmarketing.pl.
Warto zobaczyć
Warto zobaczyć
Jakie buty do garnituru? Odpowiednie kolory i eleganckie rodzaje butów męskich!
- Przeczytasz w 12 minut
- 88 wyświetleń