Odzież dla pracowników obiektów handlowych. Jaką wybrać i jak ją znakować?
- Data publikacji 14 września 2020
- Przeczytasz w 6 minut
- 28 wyświetleń
Odzież robocza lub firmowa zdobiona logotypem firmy powoli staje się standardem w wielu branżach. Znakowanie odzieży z oryginalnej formy promocji i kreowania wizerunku stało się codziennością pracowników wielu firm. Ubrania są zdobione różnymi technikami, które czasami sprawdzają się lepiej, a czasami gorzej. Wprawne oko dostrzeże w wielu firmach zarówno pracowników ubranych w stroje, na których nadruk wykonano za pomocą termotransferu, jak i koszulki z nadrukiem, koszule czy fartuchy, które zdobi haft komputerowy. W ślad za ubraniami idą zresztą firmowe gadżety reklamowe z nadrukiem, jak choćby ręczniki z haftem, chusty buff czy nawet stylowe szaliki.
Nie inaczej jest również w placówkach handlowych. Jesteśmy już przyzwyczajeni do tego, że w dużych sieciach marketów czy w holach galerii handlowych spotkamy osoby w strojach oznaczonych logotypem pracodawcy. Nie każda z tych kreacji jest jednak udana, nie zawsze logo jest wyraźne, a odzież prawidłowo dopasowana do funkcji. By uniknąć takich problemów, trzeba poważnie przemyśleć wybór odpowiednich elementów garderoby i metody ich znakowania. Jak to zrobić? Przybliżamy zagadnienia związane z odzieżą dla pracowników obiektów handlowych.
Jak wybrać odzież dla pracowników obiektów handlowych?
Na niektórych stanowiskach dostarczenie pracownikom odzieży zamiennej, w takiej sytuacji określanej mianem roboczej, jest obowiązkiem pracodawcy wynikającym z przepisów prawa. Dzieje się tak w przypadku wykonywania obowiązków, które mogą skutkować zniszczeniem bądź zabrudzeniem prywatnych ubrań pracowników. Dodatkową możliwością, ale dostępną jedynie za zgodą pracowników, jest wypłacenie im ekwiwalentu za odzież roboczą – wówczas podwładni troszczą się o jej zakup i wygląd we własnym zakresie.
Zdecydowanie częściej spotykanym rozwiązaniem jest jednak po prostu zakup standaryzowanych strojów przez pracodawcę. Wówczas może on zdecydować o wyglądzie zewnętrznym pracowników oraz zadbać o wizerunek firmy. Na postrzeganie jej przez klientów z pewnością dobrze wpłynie zakup odzieży wysokiej jakości, a do tego odpowiednio oznakowanej. W przypadku placówek handlowych pracodawcy również nie powinni na tym oszczędzać. Jak pokazuje praktyka, nawet na stanowiskach, które tego nie wymagają, właściciele obiektów handlowych wolą przygotować dla pracowników odzież firmową.
Koszulki polo czy koszule?
Przy zakupie odzieży firmowej zazwyczaj największą uwagę przykłada się do górnej części stroju. Kasjerzy czy też pracownicy zajmujący się rozkładaniem towarów na sklepowych półkach zwykle są ubrani w koszulki polo. Taki ubiór cechuje przede wszystkim wygoda. Bawełniana koszulka, czasami z dodatkiem syntetycznych włókien, pozwala na dobrą wentylację skóry. Jest też stosunkowo elastyczna, co przydaje się w przypadku wielu prac. Do tego jest uważana za bardziej “elegancką” niż zwykły T-shirt. Będzie więc dobrym wyborem dla tych pracowników, w których obowiązkach znajdują się prace fizyczne. Producentem koszulek polo wysokiej jakości jest na przykład znana od prawie 170 lat marka Fruit of the Loom.
W przypadku innych osób, na przykład zatrudnionych w recepcji obiektów handlowych, pracowników delegowanych do pomocy w poruszaniu się po galeriach handlowych, ale również wspomnianych kasjerów, warto rozważyć zakup firmowych koszul. Jest to co prawda rozwiązanie nieco droższe od koszulek polo, ale może znacznie podnieść prestiż obiektu. Pracownicy ubrani w koszule nadadzą poszczególnym placówkom elegancji oraz ekskluzywności. Sami podwładni będą także czuć się dodatkowo docenieni. Koszule powinny być proste i utrzymane w stonowanej kolorystyce. Oczywiście najlepiej, by ich barwa była dopasowana do logotypu firmy, ale nie należy stawiać na zbyt jaskrawe kolory.
Warto przy tym pamiętać, by nie decydować się na tak zwane koszule typu unisex, a wybrać osobne fasony dla kobiet i mężczyzn. Dzięki temu panie zatrudnione w firmie nie będą narzekać na zbyt obszerne czy też niedopasowane do kobiecych kształtów stroje, na czym każda placówka handlowa z pewnością tylko zyska.
Szukasz informacji o modzie damskiej? Koniecznie zajrzyj na stronę sukceskobiety.pl!
Bluzy, bezrękawniki, fartuchy
Stylowym uzupełnieniem stroju, którego podstawą jest koszula, może być firmowy fartuch. Znów niekoniecznie warto stawiać na najtańsze rozwiązania. Bawełniana tkanina, z której będzie wykonany ten element, powinna bowiem dobrze komponować się z górną częścią stroju. Pracownik w firmowej koszuli i fartuchu będzie wyglądać niezwykle profesjonalnie, co z pewnością wywoła pozytywne wrażenia u klientów.
Jakie ubrania firmowe wybrać na zimniejsze miesiące? Mimo że w obiektach handlowych nie oszczędza się na ogrzewaniu, późną jesienią czy zimą koszulki polo i koszule mogą nie wystarczyć. Wówczas w ruch idą zwykle bluzy robocze i bezrękawniki. W obu tych przypadkach o elegancję będzie nieco trudniej. Nieco lepiej powinny się jednak prezentować dopasowane do sylwetki bluzy. Warto wybrać ubrania na suwak. Pracownicy z pewnością to docenią, gdyż takie rozwiązanie zapewni im znacznie większy komfort w wykonywaniu codziennych obowiązków. Jeśli osoby zatrudnione w obiekcie handlowym mają także do wykonania zadania poza wnętrzem, choćby w czasie różnorakich eventów, warto zainwestować w firmowe polary bądź softshelle. Znakowane ubrania tego typu mogą później służyć pracownikom również do użytku prywatnego, co będzie stanowić dodatkową reklamę sklepu czy galerii.
Metody znakowania odzieży firmowej w obiektach handlowych – najlepsze pomysły
Wybór odpowiedniego fasonu i koloru odzieży firmowej jest bardzo ważny, ale to jeszcze nie wszystko. Równie istotnym krokiem jest odpowiednie znakowanie takiej odzieży. Dzięki niemu pracownicy obiektów handlowych wyglądają profesjonalnie, klienci mogą łatwo ich odnaleźć, a przy okazji taki strój będzie reklamą danego sklepu czy innej placówki. Wygląd logotypu czy firmowego hasła naniesionego na koszulkę polo, koszulę czy inną część garderoby będzie w dużej mierze zależeć od wyboru sposobu znakowania odzieży. Niektóre metody dobrze nadają się bowiem tylko na określony typ tkanin, inne nie sprawdzą się przy logotypach, które posiadają zbyt dużo drobnych szczegółów.
Znakowanie haftem i naszywkami
Jeżeli wybierzemy opisane wyżej koszule i fartuchy, najlepiej będzie do nich pasować haft komputerowy. Wyszywanie wzorów przez automatyczne hafciarki, które kierują się przygotowanym wcześniej specjalnie programem, uchodzi za najbardziej prestiżową i elegancką metodę znakowania odzieży. Wzory będą bardzo wyraziste i niemal niezniszczalne. Ubrania znakowane w ten sposób można prać, czyścić i prasować bez obaw o zniszczenie logotypu. Haft komputerowy jest też jedną z najbardziej uniwersalnych technik – nadaje się nie tylko na koszule czy koszulki, ale także bluzy, a nawet polary. Nie sprawdzi się jedynie wtedy, gdy logotyp firmy zawiera bardzo dużo małych elementów. Wówczas projekt haftu trzeba nieco uprościć.
Za odmianę haftu komputerowego można uznać naszywkę. To wstępnie przygotowane logo na niewielkim skrawku materiału, zwykle właśnie wyhaftowane. Tak wykonaną naszywkę można umieścić właściwie na każdym rodzaju materiału. Naszywki będą dobrze wyglądać na koszulkach polo, a także bezrękawnikach.
Chcesz wiedzieć więcej o hafcie komputerowym? Przeczytaj nasz kolejny artykuł: W biurze i delegacji. Jakie ubrania firmowe warto ozdobić haftem komputerowym?
Termotransfer i sitodruk
Większe możliwości odwzorowania szczegółów wiążą się ze znakowaniem odzieży termotransferem. W tym przypadku grafikę przygotowuje się na specjalnej folii, z której wzór przenosi się później na wybrane ubrania. Ta metoda może okazać się najtańszą, ponieważ jeden wzór można odbijać na różnych typach odzieży. Taki nadruk wytrzyma nawet kilkadziesiąt wizyt w pralce. Minusy? Na niektórych materiałach, jak choćby na polarze, nie da się wykonywać wzorów termotransferem. Termotransferowe wzory na koszulach prezentują się też znacznie gorzej od haftu.
Polaru nie ozdobimy także sitodrukiem. Ta technika, polegająca na wtłoczeniu w tkaninę farby, potrafi jednak świetnie odtwarzać kolory czy przejścia tonalne na różnego rodzaju grafikach. Jeśli więc pracodawcy zależy na tym, by jego logotyp był szczególnie widoczny i rozpoznawalny, warto zdecydować się właśnie na taką metodę znakowania ubrań dla pracowników.