Seligrafia, druk sitowy, sitodruk – wszystkie te słowa odnoszą się do tego samego sposobu znakowania odzieży. To technika, która umożliwia wykonywanie wzorów na dużych płaszczyznach, ale nadaje się również do tworzenia niewielkich grafik. Jednocześnie jest jedną z najstarszych metod znakowania odzieży – jej historia sięga XVII wieku, a jej “przodków” można szukać w jeszcze bardziej odległych czasach. Współcześnie z użyciem tej techniki znakowane są między innymi ubrania firmowe, a także odzież reklamowa. W których przypadkach szczególnie warto zastosować metodę sitodruku? Przedstawiamy jej najważniejsze założenia i główne zalety.

Czym charakteryzuje się sitodruk?

Najprościej rzecz ujmując, sitodruk polega na wtłaczaniu farby w odzież. W tym celu przygotowuje się specjalny szablon, który następnie nakłada się na drobną siatkę. Może składać się z nici bawełnianych lub jedwabnych, być wykonana z metalu lub przygotowana z włókien sztucznych. Taka siatka ma bardzo małe oczka i przypomina sito – stąd właśnie wzięła się nazwa całej metody znakowania odzieży.

Wybrane oczka pokrywa się emulsją, co sprawia, że nie przepuszczają farby. Następnie wzór jest nanoszony na odzież poprzez przetłoczenie farby przez przygotowaną matrycę. Przygotowanie druku sitowego jest dość czasochłonne. Obejmuje ono bowiem nie tylko proces projektowania wzoru, ale również naświetlanie i przygotowanie sita.

odzież reklamowa
Źródło: http://www.4samples.pl/co-to-jest-sitodruk-i-do-czego-jest-wykorzystywany/

Różne farby, odporny wzór

W przypadku sitodruku można korzystać z różnych rodzajów farb. Najpopularniejsze są farby wodne oraz tak zwane farby plastizolowe. Pierwsze charakteryzują się żywymi barwami, drugie natomiast lepiej kryją tkaninę.

Przy wtłaczaniu w odzież nadruków z farb plastizolowych wykorzystuje się wysoką temperaturę. Dzięki poddaniu materiału działaniu temperatury sięgającej 160 stopni Celsjusza otrzymujemy trwały wzór, odporny na wielokrotne pranie. Wzór nanoszony metodą sitodruku na koszulki reklamowe czy ubrania firmowe będzie jednak zawierać maksymalnie tylko kilka kolorów.

Historia sitodruku

Współcześnie proces sitodruku ma charakter zmechanizowany i pozwala na przygotowywanie wielu odbitek, świetnie nadając się nawet do nanoszenia ich na rozległe powierzchnie. W przeszłości druk sitowy był jednak wykonywany ręcznie. Metod drukowania, z których się wywodzi, specjaliści doszukali się już w posiadającym kilka tysięcy lat tradycji druku szablonowym. Był on popularny w krajach wschodniej Azji, przede wszystkim w Japonii.

Za ojca współczesnego sitodruku uznaje się Japończyka Yuzensai Miyasakiego, który posłużył się tą techniką już w XVII wieku. W kolejnych stuleciach wykonywanie grafik za pomocą specjalnie przygotowanego szablonu zyskiwało na popularności, a sama technika prężnie się rozwijała. Siatki potrzebne do nanoszenia wzorów przygotowywano z różnych materiałów, na przykład z włosów zwierzęcych. Użycie sita z jedwabiu to dokonanie Anglików z początku XX wieku.

Japończycy wykorzystywali druk sitowy do nanoszenia wzorów na kimona, a także przygotowywania materiałów dekoracyjnych czy tapet. Z czasem zaczęto eksperymentować z coraz to nowymi podłożami i okazało się, że ta metoda świetnie nadaje się również do drukowania na papierze czy tekturze. W XX wieku druk sitowy stał się metodą poligraficzną, ale również artystyczną, związaną z wieloma prądami sztuki europejskiej i amerykańskiej ubiegłego stulecia.

Największe zalety sitodruku

Dziś sitodruk nadal jest szeroko wykorzystywany na wielu polach. Jedną z jego najważniejszych cech jest bowiem uniwersalność. Ta metoda nadaje się do druku na papierze, folii, tworzywach sztucznych, metalu, a nawet szklanych butelkach. Święci triumfy również jako forma znakowania odzieży. Także w tym przypadku uniwersalny charakter sitodruku bardzo się przydaje – można go wykorzystać do znakowania koszulek, czapek czy kurtek.

odzież reklamowa
Źródło: https://www.reflect.pl/jak-wyglada-sitodruk.html

Ubrania firmowe oraz reklamowe zadrukowane tą metodą wyróżniają się jednak jeszcze kilkoma ważnymi zaletami. W przygotowywaniu logotypów, które mają reklamować przedsiębiorstwo, bardzo ważna jest jakość nadruku na odzieży. Przy zastosowaniu druku sitowego nie trzeba się o nią martwić. Ta metoda pozwala na wykonanie wzorów złożonych z nasyconych kolorów, które będą dobrze widoczne na powierzchni tkaniny. Grafika będzie wyrazista i żywa. W dodatku dzięki tej metodzie można wykonać również nadruk wypukły czy uzyskać efekt tak zwanych przejść tonalnych.

Technika dla dużych zamówień

Jedną z największych zalet sitodruku jest również jego trwałość. Nadruki wykonane tą metodą cechuje bardzo duża odporność na pranie, a także działanie innych czynników zewnętrznych, takich jak opady czy niska temperatura, a nawet uszkodzenia mechaniczne. Nie trzeba się obawiać, że wzór wyblaknie pod wpływem promieni słonecznych albo detergentów. Ubrania znakowane drukiem sitowym przez długi czas nie stracą swoich wzorów, i to nawet wówczas, gdy nie będziemy przesadnie o nie dbać.

Atutem sitodruku jest również niezbyt wygórowana cena. Ta cecha dotyczy przede wszystkim dużych zamówień. Choć, jak wspominaliśmy, samo przygotowanie szablonu zajmuje sporo czasu, po wykonaniu tego etapu można w łatwy i szybki sposób wykonać dużą liczbę odbitek. Im więcej sztuk odzieży czy innych przedmiotów zadrukowanych tą metodą, tym cena każdego kolejnego egzemplarza staje się niższa.

Jakie ubrania najlepiej znakować sitodrukiem?

Trwałość, uniwersalność, niski koszt produkcji przy dużych zamówieniach – te cechy sitodruku sprawiają, że jest on szczególnie często używany do znakowania odzieży roboczej oraz firmowej. Duże przedsiębiorstwa zamawiają zwykle dla swoich pracowników ubrania z jednolitym nadrukiem, a sitodruk pozwala w efektowny i trwały sposób oznaczyć zarówno koszulki firmowe, jak i robocze spodnie, bluzy czy kurtki, których będzie można używać przez długi czas.

Odzież reklamowa to kolejna grupa ubrań, którą zajmują się wykonawcy sitodruku. Tego typu wzory często znajdują się bowiem na lekkich bawełnianych ubraniach, takich jak zwykłe koszulki oraz koszulki polo. To często i chętnie wykorzystywany gadżet reklamowy, który firmy rozdają nie tylko swoim pracownikom, ale także klientom oraz partnerom biznesowym. W związku z tym poszukują taniej metody zadrukowania dużych partii ubrań – i tu z pomocą przychodzi im sitodruk.

Warto jednak pamiętać, że ta metoda znakowania odzieży ma również swoje ograniczenia. Przede wszystkim nie nadaje się do umieszczania wzorów na ubraniach wykonanych z polaru – w tym przypadku zdecydowanie lepiej sprawdzają się inne techniki. Ograniczeniem sitodruku jest także liczba kolorów, z których można jednorazowo skorzystać w czasie znakowania. Mimo wszystko uniwersalne, wyraziste i trwałe wzory uzyskane dzięki sitodrukowi sprawiają, że ta metoda znakowania odzieży zapewne nie straci na popularności jeszcze przez wiele lat.

Chcesz wiedzieć więcej na temat koszulek firmowych? Przeczytaj nasz kolejny artykuł: Koszulki firmowe – promocyjne i robocze. Fakty i mity na temat odzieży dla pracowników

Zostaw Komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *