Odziezbiznesowa.pl
Odzież biznesowa > Połączenie mody i sztuki jako przepis na sukces

Połączenie mody i sztuki jako przepis na sukces

Połączenie mody i sztuki jako przepis na sukces

Moda i sztuka to połączenie idealne – pozornie różniące się od siebie światy, które wzajemnie się przenikają. Wszyscy najwięksi projektanci tworzą szkice prototypów ubrań przy pomocy malarzy, ilustratorów i grafików. Domy mody potrafią bawić się zarówno trendami podpatrywanymi na ulicach, jak i w galeriach sztuki. 

Sztuka noszenia luksusu

Połączenie mody i sztuki to coś więcej niż tylko koszulki z nadrukiem obrazów malarzy sprzedawane w sieciówkach. Luksusowa torebka, nawet ta bez reprodukcji Mona Lisy, może być uważana za małe dzieło sztuki. Pokazy mody to obecnie widowiskowe spektakle, które widzowie oglądają jak sztuki w teatrze. Przenikanie się tych dwóch płaszczyzn ciągle jest (i w najbliższym czasie na pewno będzie) w modzie. 

Moda sztuką a sztuka modą 

Panuje powszechna opinia, że można rozpatrywać modę jako pojęcie z dziedziny sztuki, ponieważ projekty artystów wywołują w odbiorcach emocje zbliżone do tych, które odczuwają w momentach obcowania z “prawdziwą” sztuką, taką jak obrazy czy rzeźby. Chodzenie do galerii sztuki czy do muzeów jest w dzisiejszych czasach praktyką równie powszechną jak robienie zakupów. A może samozwańczy entuzjaści wystaw tylko udają, że tak jest? W końcu sztuka stała się tak samo modna, jak moda stała się sztuką. 

Największe dzieła sztuki na torebkach Louis Vuitton

Koniec ze staniem w kilkugodzinnej kolejce w Luwrze tylko po to, żeby przez kilka sekund podziwiać Mona Lisę. W 2017 roku sztuka i moda połączyły się w najbardziej dosłowny sposób, jaki można sobie wyobrazić. Kultowy dom mody Louis Vuitton połączył siły z najdroższym amerykańskim artystą Jeffem Koonsem, znanym głównie z rzeźby “Balloon Dog” przedstawiającej nadmuchanego balonowego psa. 

moda i sztuka
Źródło: https://www.wonderlandmagazine.com/2017/10/13/louis-vuitton-x-jeff-koons-v-2-0/

Współpraca Louis Vuitton x Jeff Koons nazywała się “Masters” i polegała na przeniesieniu na torebki i akcesoria reprodukcji najsłynniejszych dzieł sztuki na świecie. Na kultowych modelach torebek Louis Vuitton (Neverfull, Speedy i Keepall) pojawiły się: “Pola pszenicy z cyprysami” Van Gogha, “Mona Lisa” Leonarda da Vinci czy “Polowanie na tygrysy” Rubensa. Do jak najdokładniejszego odwzorowania reprodukcji pracownie Louis Vuitton wykorzystały zaawansowane techniki rzemieślnicze i skóry najlepszej jakości. W oświadczeniu prasowym Louis Vuitton można przeczytać, że celem współpracy Louis Vuitton x Jeff Koons było “nakłonienie odbiorców do odkrycia prac na nowo, w innym świetle”. W każdą torebkę, oprócz monogramu LV, wkomponowano także podpisy obojga artystów – Jeffa Koonsa i każdego z malarzy.

Co łączy Diora i architekturę?

Kolejną odmianą sztuki, którą można połączyć z modą, jest architektura. Butiki najbardziej prestiżowych domów mody wyglądem przypominają raczej pałace niż sklepy, a wszystko to za sprawą najlepszych artystów i architektów, zapraszanych do współpracy z markami. Gwarantują oni nie tylko najwyższy możliwy poziom wykonanej pracy, ale także w pewnym sensie kreują symbol, który później żyje w wyobraźni klientów przez długie lata. 

moda i sztuka
Źródło: https://www.architectmagazine.com/project-gallery/seoul-dior-flagship-store_o

O zaprojektowanie butiku Prady na Broadwayu właściciele marki poprosili holenderskiego architekta, Rema Koolhaasa, laureata prestiżowej nagrody Pritzker Architecture Prize w 2000 roku za stworzenie m.in. głównej sali koncertowej w Porto, która do dziś uchodzi za wizytówkę miasta. Koolhaas otrzymał pełną dowolność w realizowaniu swoich pomysłów, co zaowocowało kontynuacją współpracy. Zaprojektował także następne butiki Prady – w Los Angeles i San Francisco. 

Laureata tej samej nagrody architektonicznej, Francuza Christiana de Portzamparca, poproszono o zaprojektowanie logo holdingu LVMH oraz jej głównej siedziby w Nowym Jorku, a następnie o stworzenie nowej centrali LVMH w Paryżu. 

Później, w 2015 roku, przyszedł czas na najbardziej spektakularną współpracę de Portzamparca z domem mody. Poproszono go o zaprojektowanie pierwszego butiku Diora w Seulu, Korei Południowej. Butik ma rzeźbiarską białą fasadę inspirowaną kolekcją mody Diora. Z żywicy i włókna szklanego wykonano dwanaście struktur przypominających żagle. We wnętrzu zastosowano mieszankę faktur – drewna, lakierów i skór, które podkreślają elegancki charakter miejsca. Szklane schody prowadzą klientów przez różne kolekcje. Na ostatnim, szóstym piętrze, znajduje się Café Dior, gdzie goście mogą spróbować kaw i deserów z całego świata. 

Chcesz poznać podstawy biurowego ubioru? Koniecznie zajrzyj do artykułu o dress codzie na co dzień!

Pierwsze takie muzeum

Otwarcie muzeum Gucci w samym sercu zabytkowej Florencji, w czternastowiecznym pałacu Palazzo della Mercanzia, było jednym z ważniejszych wydarzeń modowych i muzealniczych w historii Włoch. Wzięło w nim udział około 200 najgorętszych nazwisk z branży modowej, w tym redaktor naczelna Vogue’a – Anna Wintour. Zaproszeni goście mogli podziwiać najbardziej kultowe modele vintage, unikatowe suknie z czerwonego dywanu i limitowane serie projektów lifestyle’owych, takich jak kolekcja rowerów Bianchi by Gucci. Dodatkowo, na stałej wystawie muzealnej pojawiły się prace artystów z Pinault Foundation. 

Swoich ekspozycji w muzeach doczekały się także projekty domu mody Balenciaga (Getaria, Hiszpania) i Yves Saint Laurent (Francja, Paryż). Większość europejskich marek motoryzacyjnych również stworzyło muzea dokumentujące ich historię – jednymi z najbardziej popularnych są muzeum BMW w Monachium i muzeum Porsche w Stuttgarcie. 

Jak zorganizować najbardziej wyjątkowy pokaz mody na świecie?

Pokaz mody to współcześnie dużo więcej niż tylko event, na którym domy mody prezentują swoje najnowsze kolekcje ubrań – to coś w rodzaju widowiska, najlepszego spektaklu. Przedsiębiorstwa prześcigają się, które z nich skonstruuje wybieg w najoryginalniejszym lub najbardziej charakterystycznym miejscu na świecie. Wydarzenia takie jak nowojorski i paryski fashion week są ogromnym przedsięwzięciem, które gromadzi wszystkie liczące się w branży osobistości w jednym miejscu. 

Fendi 2007

moda i sztuka
Źródło: https://mega.onemega.com/11-of-the-greatest-karl-lagerfeld-shows-for-chanel-and-fendi-ever/

W 2007 roku dom mody Fendi jako pierwszy na świecie zamienił w wybieg część Wielkiego Muru Chińskiego. Z uwagi na fakt, że 8 jest Chinach liczbą szczęśliwą, wybieg miał 88 metrów długości i przeszło po nim 88 modelek i modeli. Mówi się, że inwestycja w pokaz pochłonęła ponad 10 milionów dolarów i była planowana latami. 

Pierre Cardin 2008

moda i sztuka
Źródło: https://twitter.com/pierrecardin/status/731021581900746752/photo/1

Pokaz kolekcji Pierre Cardin z 2008 roku zorganizowano na pustyni Mingsha Mountain w Chinach. Wybieg zamontowano między wydmami, odtwarzając Historyczny Jedwabny Szlak, który był kiedyś głównym szlakiem handlowym Azji. Po wybiegu przeszło około 200 modelek i modeli, ubranych głównie w jedwabne kreacje, a widownia mieściła aż 200 tysięcy osób. Temperatura sięgała wówczas czterdziestu stopni Celsjusza. 

Fendi 2016

Źródło: https://the6milliondollarstory.com/fendi-legends-and-fairy-tales-at-fontana-di-trevi/

Swoją 90-tą rocznicę Fendi świętowało pokazem mody w samym sercu Rzymu, obok słynnej Fontanny di Trevi. Zapieczętowała w ten sposób swój związek z Rzymem, gdzie w latach dwudziestych powstała pierwsza pracownia Fendi. Woda Fontanny di Trevi i gra świateł wskrzesiły typową rzymską aurę – pokaz okrzyknięto jednym z najlepszych w historii marki. 

Yves Saint Laurent 2020

Źródło: https://www.harpersbazaar.com/fashion/designers/a32287525/saint-laurent-fashion-week-coronavirus/

Pokaz kolekcji Yves Saint Laurent na wiosnę/lato 2020 odbył się w Paryżu obok spektakularnej wieży Eiffla. Scenografia nie była przypadkowa. Wybieg pozbawiony był jasnych świateł, wszystko odbywało się w półmroku, a modelki prezentowały głównie czarne, błyszczące kreacje. Kultowy projekt założyciela marki – damski smoking, tym razem w odsłonie cekinowej, był idealnym zwieńczeniem pokazu. 

Warto zobaczyć

Warto zobaczyć

Dress code na co dzień. Jak się ubrać do biura?

Dress code na co dzień. Jak się ubrać do biura?

  • Przeczytasz w 5 minut
  • 40 wyświetleń
Połączenie mody i sztuki jako przepis na sukces

Połączenie mody i sztuki jako przepis na sukces

  • Przeczytasz w 6 minut
  • 29 wyświetleń
Koszulka polo jako gadżet reklamowy. Kiedy warto na nią postawić?

Koszulka polo jako gadżet reklamowy. Kiedy warto na nią postawić?

  • Przeczytasz w 4 minut
  • 19 wyświetleń
Nie tylko nici. Flizeliny, osłony i inne akcesoria potrzebne do wykonania haftu komputerowego

Nie tylko nici. Flizeliny, osłony i inne akcesoria potrzebne do wykonania haftu komputerowego

  • Przeczytasz w 8 minut
  • 48 wyświetleń

© 2023 Odzież biznesowa.