Połączenie mody i sztuki jako przepis na sukces
- Data publikacji 14 października 2020
- Przeczytasz w 6 minut
- 29 wyświetleń
Moda i sztuka to połączenie idealne – pozornie różniące się od siebie światy, które wzajemnie się przenikają. Wszyscy najwięksi projektanci tworzą szkice prototypów ubrań przy pomocy malarzy, ilustratorów i grafików. Domy mody potrafią bawić się zarówno trendami podpatrywanymi na ulicach, jak i w galeriach sztuki.
Sztuka noszenia luksusu
Połączenie mody i sztuki to coś więcej niż tylko koszulki z nadrukiem obrazów malarzy sprzedawane w sieciówkach. Luksusowa torebka, nawet ta bez reprodukcji Mona Lisy, może być uważana za małe dzieło sztuki. Pokazy mody to obecnie widowiskowe spektakle, które widzowie oglądają jak sztuki w teatrze. Przenikanie się tych dwóch płaszczyzn ciągle jest (i w najbliższym czasie na pewno będzie) w modzie.
Moda sztuką a sztuka modą
Panuje powszechna opinia, że można rozpatrywać modę jako pojęcie z dziedziny sztuki, ponieważ projekty artystów wywołują w odbiorcach emocje zbliżone do tych, które odczuwają w momentach obcowania z “prawdziwą” sztuką, taką jak obrazy czy rzeźby. Chodzenie do galerii sztuki czy do muzeów jest w dzisiejszych czasach praktyką równie powszechną jak robienie zakupów. A może samozwańczy entuzjaści wystaw tylko udają, że tak jest? W końcu sztuka stała się tak samo modna, jak moda stała się sztuką.
Największe dzieła sztuki na torebkach Louis Vuitton
Koniec ze staniem w kilkugodzinnej kolejce w Luwrze tylko po to, żeby przez kilka sekund podziwiać Mona Lisę. W 2017 roku sztuka i moda połączyły się w najbardziej dosłowny sposób, jaki można sobie wyobrazić. Kultowy dom mody Louis Vuitton połączył siły z najdroższym amerykańskim artystą Jeffem Koonsem, znanym głównie z rzeźby “Balloon Dog” przedstawiającej nadmuchanego balonowego psa.
Współpraca Louis Vuitton x Jeff Koons nazywała się “Masters” i polegała na przeniesieniu na torebki i akcesoria reprodukcji najsłynniejszych dzieł sztuki na świecie. Na kultowych modelach torebek Louis Vuitton (Neverfull, Speedy i Keepall) pojawiły się: “Pola pszenicy z cyprysami” Van Gogha, “Mona Lisa” Leonarda da Vinci czy “Polowanie na tygrysy” Rubensa. Do jak najdokładniejszego odwzorowania reprodukcji pracownie Louis Vuitton wykorzystały zaawansowane techniki rzemieślnicze i skóry najlepszej jakości. W oświadczeniu prasowym Louis Vuitton można przeczytać, że celem współpracy Louis Vuitton x Jeff Koons było “nakłonienie odbiorców do odkrycia prac na nowo, w innym świetle”. W każdą torebkę, oprócz monogramu LV, wkomponowano także podpisy obojga artystów – Jeffa Koonsa i każdego z malarzy.
Co łączy Diora i architekturę?
Kolejną odmianą sztuki, którą można połączyć z modą, jest architektura. Butiki najbardziej prestiżowych domów mody wyglądem przypominają raczej pałace niż sklepy, a wszystko to za sprawą najlepszych artystów i architektów, zapraszanych do współpracy z markami. Gwarantują oni nie tylko najwyższy możliwy poziom wykonanej pracy, ale także w pewnym sensie kreują symbol, który później żyje w wyobraźni klientów przez długie lata.
O zaprojektowanie butiku Prady na Broadwayu właściciele marki poprosili holenderskiego architekta, Rema Koolhaasa, laureata prestiżowej nagrody Pritzker Architecture Prize w 2000 roku za stworzenie m.in. głównej sali koncertowej w Porto, która do dziś uchodzi za wizytówkę miasta. Koolhaas otrzymał pełną dowolność w realizowaniu swoich pomysłów, co zaowocowało kontynuacją współpracy. Zaprojektował także następne butiki Prady – w Los Angeles i San Francisco.
Laureata tej samej nagrody architektonicznej, Francuza Christiana de Portzamparca, poproszono o zaprojektowanie logo holdingu LVMH oraz jej głównej siedziby w Nowym Jorku, a następnie o stworzenie nowej centrali LVMH w Paryżu.
Później, w 2015 roku, przyszedł czas na najbardziej spektakularną współpracę de Portzamparca z domem mody. Poproszono go o zaprojektowanie pierwszego butiku Diora w Seulu, Korei Południowej. Butik ma rzeźbiarską białą fasadę inspirowaną kolekcją mody Diora. Z żywicy i włókna szklanego wykonano dwanaście struktur przypominających żagle. We wnętrzu zastosowano mieszankę faktur – drewna, lakierów i skór, które podkreślają elegancki charakter miejsca. Szklane schody prowadzą klientów przez różne kolekcje. Na ostatnim, szóstym piętrze, znajduje się Café Dior, gdzie goście mogą spróbować kaw i deserów z całego świata.
Chcesz poznać podstawy biurowego ubioru? Koniecznie zajrzyj do artykułu o dress codzie na co dzień!
Pierwsze takie muzeum
Otwarcie muzeum Gucci w samym sercu zabytkowej Florencji, w czternastowiecznym pałacu Palazzo della Mercanzia, było jednym z ważniejszych wydarzeń modowych i muzealniczych w historii Włoch. Wzięło w nim udział około 200 najgorętszych nazwisk z branży modowej, w tym redaktor naczelna Vogue’a – Anna Wintour. Zaproszeni goście mogli podziwiać najbardziej kultowe modele vintage, unikatowe suknie z czerwonego dywanu i limitowane serie projektów lifestyle’owych, takich jak kolekcja rowerów Bianchi by Gucci. Dodatkowo, na stałej wystawie muzealnej pojawiły się prace artystów z Pinault Foundation.
Swoich ekspozycji w muzeach doczekały się także projekty domu mody Balenciaga (Getaria, Hiszpania) i Yves Saint Laurent (Francja, Paryż). Większość europejskich marek motoryzacyjnych również stworzyło muzea dokumentujące ich historię – jednymi z najbardziej popularnych są muzeum BMW w Monachium i muzeum Porsche w Stuttgarcie.
Jak zorganizować najbardziej wyjątkowy pokaz mody na świecie?
Pokaz mody to współcześnie dużo więcej niż tylko event, na którym domy mody prezentują swoje najnowsze kolekcje ubrań – to coś w rodzaju widowiska, najlepszego spektaklu. Przedsiębiorstwa prześcigają się, które z nich skonstruuje wybieg w najoryginalniejszym lub najbardziej charakterystycznym miejscu na świecie. Wydarzenia takie jak nowojorski i paryski fashion week są ogromnym przedsięwzięciem, które gromadzi wszystkie liczące się w branży osobistości w jednym miejscu.
Fendi 2007
W 2007 roku dom mody Fendi jako pierwszy na świecie zamienił w wybieg część Wielkiego Muru Chińskiego. Z uwagi na fakt, że 8 jest Chinach liczbą szczęśliwą, wybieg miał 88 metrów długości i przeszło po nim 88 modelek i modeli. Mówi się, że inwestycja w pokaz pochłonęła ponad 10 milionów dolarów i była planowana latami.
Pierre Cardin 2008
Pokaz kolekcji Pierre Cardin z 2008 roku zorganizowano na pustyni Mingsha Mountain w Chinach. Wybieg zamontowano między wydmami, odtwarzając Historyczny Jedwabny Szlak, który był kiedyś głównym szlakiem handlowym Azji. Po wybiegu przeszło około 200 modelek i modeli, ubranych głównie w jedwabne kreacje, a widownia mieściła aż 200 tysięcy osób. Temperatura sięgała wówczas czterdziestu stopni Celsjusza.
Fendi 2016
Swoją 90-tą rocznicę Fendi świętowało pokazem mody w samym sercu Rzymu, obok słynnej Fontanny di Trevi. Zapieczętowała w ten sposób swój związek z Rzymem, gdzie w latach dwudziestych powstała pierwsza pracownia Fendi. Woda Fontanny di Trevi i gra świateł wskrzesiły typową rzymską aurę – pokaz okrzyknięto jednym z najlepszych w historii marki.
Yves Saint Laurent 2020
Pokaz kolekcji Yves Saint Laurent na wiosnę/lato 2020 odbył się w Paryżu obok spektakularnej wieży Eiffla. Scenografia nie była przypadkowa. Wybieg pozbawiony był jasnych świateł, wszystko odbywało się w półmroku, a modelki prezentowały głównie czarne, błyszczące kreacje. Kultowy projekt założyciela marki – damski smoking, tym razem w odsłonie cekinowej, był idealnym zwieńczeniem pokazu.
Warto zobaczyć
Warto zobaczyć
Koszulka polo jako gadżet reklamowy. Kiedy warto na nią postawić?
- Przeczytasz w 4 minut
- 19 wyświetleń
Nie tylko nici. Flizeliny, osłony i inne akcesoria potrzebne do wykonania haftu komputerowego
- Przeczytasz w 8 minut
- 48 wyświetleń