Tradycja obdarowywania się prezentami sięga tysięcy lat. I choć dziś staramy się podkreślać, że prezenty dajemy sobie z dobrej woli, by uczcić jakąś wyjątkową okazję, nie da się ukryć, że od wieków wręczanie podarunków miało prowadzić co najmniej do zjednania sobie przychylności obdarowanego. W ten sposób wzięły swój początek prezenty w biznesie.

Już Mieszko I w Kwedlinburgu zachwycił młodego niemieckiego władcę, młodego Ottona III, wręczając mu wielbłąda. Czy dzisiejsze prezenty biznesowe powinny być równie oryginalne? Kiedy prezent może zostać uznany za łapówkę? Jakie prezenty w biznesie się sprawdzają, a jakich należy bezwzględnie unikać? Odpowiadamy na te pytania!

Prezenty w biznesie – kiedy i komu warto je wręczyć?

W życiu prywatnym prezenty wręczamy sobie najczęściej przy konkretnej okazji. Święta Bożego Narodzenia, dzień świętego Mikołaja, dzień kobiet, rocznica ślubu, imieniny – w każdej z tych sytuacji prezent wydaje się wręcz obowiązkowy. Mimo wszystko trudno wyobrazić sobie obdarowywanie się prezentami przy okazji każdego spotkania.

Tymczasem w biznesie można przyjąć, że właściwie zawsze jest okazja. Jeśli sprawa dotyczy partnerów biznesowych czy kontrahentów, obie strony najpewniej spotykają się rzadko. Dziś większość rzeczy można uzgodnić telefonicznie lub mailowo. Kiedy więc dochodzi już do bezpośrednich negocjacji czy spotkania na innej stopie, prezent wydaje się dobrym sposobem na zacieśnienie więzi. 

Prezenty w biznesie wręcza się więc po prostu z okazji ważnych spotkań, ale także świąt czy jubileuszy. Niektórzy przedsiębiorcy sprawiają sobie prezenty w dowód uznania osiągnięć. Ten ostatni zwyczaj świetnie sprawdza się we własnej firmie. Pracownik obdarowany przez szefa nawet niewielkim świątecznym drobiazgiem z pewnością znajdzie dodatkową motywację do pracy – sprawdzą się nawet firmowe gadżety czy nadruki na koszulkach i ubraniach.

prezenty w biznesie
Prezenty biznesowe często wręcza się przy okazji targów czy konferencji

Zagrożenia związane z upominkami – prezent czy korupcja?

Wręczanie prezentów na linii pracodawca – pracownik zazwyczaj nie budzi żadnych podejrzeń. Mimo wszystko zbyt częste praktykowanie takich upominków, zwłaszcza w kierunku od podwładnego do szefa, może wskazywać na nienaturalny charakter ich relacji. Zdecydowanie więcej wątpliwości unosi się jednak nad prezentami biznesowymi wręczanymi między przedstawicielami współpracujących firm.

Czasami bowiem tego typu upominki mogą zostać odebrane jako łapówka. Dotyczy to zwłaszcza relacji z podmiotami publicznymi, ale nie tylko. Trudno tutaj ustalić precyzyjną granicę między podarunkiem a próbą skorumpowania kontrahenta. By uniknąć takich znaków zapytania, w niektórych krajach stosuje się maksymalne wartości wręczanych upominków – po ich przekroczeniu prezent uznaje się za łapówkę.

W Polsce takich przepisów nie ma. Tym bardziej więc należy uważać, by prezent nie został uznany za próbę korupcji. W biznesie obowiązują jednak procedury, które pomagają w rozeznaniu się, co jest dozwolone, a co nie. Wdraża się je w poszczególnych firmach. O tym, czy konkretny podarunek można uznać za łapówkę, decyduje też działanie obdarowanego. Jeśli po przyjęciu prezentu podpisze niekorzystną dla firmy umowę i narazi ją na straty, sprawa jest jasna.

Prezenty w biznesie – jakimi zasadami kierować się przy ich wyborze?

Rozważania na temat prezentów biznesowych rozpoczęliśmy od wielbłąda ofiarowanego niemieckiemu władcy. Tamten podarunek był na tyle oryginalny, że został odnotowany przez średniowieczne kroniki. Dziś prezenty w biznesie wręcz nie powinny być aż tak wyszukane.

Rodzaj prezentu w dużej mierze zależy od osobistych stosunków łączących kontrahentów. Im więcej o sobie wiedzą, tym bardziej można dopasować podarunek do osobistych preferencji. W sytuacjach, w których takiej zażyłości nie ma, najlepiej sprawdzają się prezenty eleganckie i uniwersalne.

Dobrym pomysłem są również prezenty okolicznościowe. Najłatwiej o nie przy wręczaniu podarunków świątecznych. Można je również powiązać z tradycją konkretnego regionu czy kraju, jeśli wręczamy prezenty partnerom biznesowym z zagranicy. Dotyczy to zwłaszcza lokalnych smakołyków.

Do grona tak zwanych bezpiecznych prezentów należą również na przykład markowe trunki. Część firm decyduje się w pierwszej kolejności na podarunki praktyczne, takie jak pióro czy skórzane etui. Takie prezenty nie są zbyt oryginalne, ale z pewnością nikogo nie urażą.

Przy wręczaniu prezentów należy pamiętać, by je odpowiednio “obrandować”. Na samym produkcie logo firmy nie jest konieczne, ale niech znajdzie się na opakowaniu, wstążce czy innym dodatku. Jeśli mimo wszystko chcemy postawić na prezenty z logo, inspirację można znaleźć na https://www.printsc.pl/blog/6-pomyslow-na-gadzety-z-logo-twojej-firmy.html.

Jakich prezentów biznesowych należy unikać?

Do ciekawszych prezentów należą również zegarki biznesowe. W tym przypadku trzeba jednak dobrze dobrać ich wartość do charakteru relacji. To jedna z najtrudniejszych spraw przy dobieraniu prezentu. Z jednej strony zbyt tani może zostać uznany za brak gustu i lekceważenie. Z drugiej – zbyt drogi wprawi w zakłopotanie, a czasem nawet zostaje zwrócony!

Prezenty w biznesie nie powinny także nawiązywać do wieku obdarowanej osoby, zwłaszcza jeśli jest zaawansowany. Wszelkie prezenty żywe – może już nie wielbłądy, ale inne, mniejsze zwierzęta – również są wykluczone.

W relacjach biznesowych źle odbiera się także kosmetyki czy elementy wystroju wnętrz, które niekoniecznie muszą wpasować się w gust partnera. Ważne też, by prezent nie był dwuznaczny.

Zostaw Komentarze

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *