Napisy na koszulkach piłkarskich umieszczone na przedniej stronie stroju to zdecydowanie najbardziej prestiżowe i najlepiej wyeksponowane miejsce reklamowe. Choć nadruki na koszulkach pojawiają się również na rękawach, a także w tylnej części strojów, to pozycja z przodu jest najdroższa. Dlatego swoje logo lub nazwę zwykle zamieszcza tam główny sponsor klubu. Jakie firmy lądują w tym miejscu koszulek klubów polskiej Ekstraklasy?

Koszulki z nadrukiem bukmacherów

Głównym sponsorem polskich klubów piłkarskich występujących na najwyższym szczeblu rozgrywkowym pozostają bukmacherzy. Na początku sezonu 2019/2020 ich logotypy pojawiły się w centralnym miejscu koszulek aż siedmiu zespołów Ekstraklasy. W przypadku dwóch drużyn – Wisły Kraków i Arki Gdynia – sponsorem głównym była firma Lv Bet. Beniaminek ŁKS Łódź reklamuje z kolei usługi Forbet, a Śląsk Wrocław – NobleBet.

Do tego dochodzi jeszcze firma STS reklamująca się na koszulkach Jagiellonii BIałystok, Fortuna na strojach Legii Warszawa, a także sponsor główny mistrzów Polski. Piast Gliwice, który w sezonie 2018/2019 niespodziewanie sięgnął po tytuł, w najważniejszym miejscu koszulek umieszcza logo Betclic. W większości przypadków te kontrakty z bukmacherami opiewają na kilka milionów złotych, które trafiają od głównego sponsora do klubowej kasy.

Spółki Skarbu Państwa wspierające piłkę nożną

Drugą dużą grupą firm, które inwestują w polski futbol, są spółki Skarbu Państwa. W przypadku Zagłębia Lubin klub jest związany z KGHM Polska Miedź już od lat i gdyby nie wsparcie firmy, której siedziba znajduje się w Lubinie, Zagłębie prawdopodobnie nie występowałoby w Ekstraklasie. Nadruk na koszulkach Pogoni Szczecin to z kolei napis “Grupa Azoty” – sponsorem klubu jest bowiem największy koncern chemiczny w Polsce. Wisłę Płock wspiera producent paliw Orlen, a na koszulkach Lechii Gdańsk znajdziemy nazwę jednego z potentatów w branży energetycznej, czyli grupy Energa.

Miasta i inne firmy

W przypadku pozostałych klubów Ekstraklasy główne miejsce na koszulkach zajmują logotypy prywatnych firm lub samorządów. W ten sposób, tuż pod nazwą bukmachera, na koszulkach Arki promuje się miasto Gdynia. Miasto Częstochowa jest z kolei obecne na strojach Rakowa – pod reklamą firmy X-Kom, czyli sieci sklepów komputerowych. Również na przedniej części strojów Lechii znajdziemy dwie reklamy – pod napisem Energa jest jeszcze logo Paytren, aplikacji do transakcji mobilnych, która powstała w Indonezji.

Górnik Zabrze ma z kolei na koszulkach logo PGG, czyli Polskiej Grupy Górniczej. Lech Poznań udostępnił najbardziej prestiżowe miejsce na swoich strojach grupie finansowej Aforti, która świadczy usługi dla firm. Głównym sponsorem Korony Kielce od 2019 roku jest z kolei przedsiębiorstwo z branży motoryzacyjnej – Suzuki Motor Poland. Cracovia ma natomiast na koszulkach logo Comarchu, czyli firmy informatycznej należącej do właściciela klubu, Janusza Filipiaka.

A może interesują Cię koszulki firmowe? Sprawdź, dlaczego warto wybrać jedną z czołowych marek. Przeczytaj nasz artykuł: Z Alabamy na cały świat. Jak rozwijała się marka Tee Jays?

Zostaw Komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *