Firmy specjalizujące się w znakowaniu odzieży korzystają z wielu zróżnicowanych technik. Niektóre dobrze nadają się na kolorowe ubrania, inne na białe. Część z nich lepiej pasuje do eleganckich ubrań, inna grupa świetnie sprawdzi się na odzieży sportowej. Są jednak techniki uniwersalne, które nadają się zarówno do wykonywania wzorów na koszulkach, jak i na ręczniki reklamowe. Jedną z uniwersalnych metod jest termotransfer, który można wykorzystać przy znakowaniu szerokiego wachlarza ubrań – od koszul, przez czapki z daszkiem, aż po kurtki. Niektóre cechy druku termotransferowego sprawiają też, że jest on idealnym sposobem znakowania zróżnicowanych gadżetów reklamowych. Dowiedz się więcej o tej ciekawej technice, dzięki której powstają wysokiej jakości ubrania z nadrukiem.

Termotransfer – na czym polega ta technika nadruku?

W odniesieniu do termotransferu funkcjonuje kilka nazw, często używanych zamiennie. Tę technikę określa się czasami po prostu jako druk termotransferowy, a także termotransfer plastizolowy czy też sitodruk pośredni. Już same te nazwy wskazują na sposób wykonania wzorów oraz pewne podobieństwo do sitodruku, czyli innej popularnej metody znakowania ubrań.

Podstawowym założeniem druku termotransferowego jest przeniesienie obrazu ze specjalnie przygotowanej taśmy na tkaninę. Cały proces odbywa się przy udziale wysokiej temperatury, to dzięki niej nadruk jest wgrzewany w tkaninę, papier lub inne wybrane przez zamawiającego podłoże.

Farby i temperatura

W procesie termotransferu najważniejszy jest wybór odpowiednich farb oraz przygotowanie specjalnej taśmy, inaczej nazywanej folią termotransferową. Zazwyczaj przy tej metodzie wydruku korzysta się z farb plastizolowych. To specjalistyczne farby drukarskie, które charakteryzują się wysokim poziomem krycia zadrukowywanej powierzchni. Przygotowuje się je z dbałością o ludzi i środowisko, dlatego nie zawierają szkodliwych związków takich jak ftalany czy formaldehydy. To rodzaj farb, z których korzystają również specjaliści zajmujący się sitodrukiem.

ubrania z nadrukiem
Źródło: https://www.pkt.pl/artykul/jak-zrobic-nadruk-na-koszulki-15057

Nadruk potrzebny do termotransferu najpierw wykonuje się na specjalnie wybranej folii. Następnie jej powierzchnię pokrywa się substancją klejącą i podgrzewa. W ostatnim etapie potrzebna jest prasa dedykowana tej technice znakowania odzieży. Wkłada się do niej przygotowany wzór, a następnie wprasowuje go w wybraną tkaninę. Potrzebny jest do tego odpowiedni nacisk, a także wysoka temperatura. Podobnie jak w przypadku sublimacji, musi ona przekraczać 150 stopni Celsjusza.

Efekt zależy od folii

Do wykonania wysokiej jakości nadruku konieczny jest także wybór odpowiedniego materiału transferowego. Zwykle wybiera się do tego celu specjalne folie, które wyróżniają się szczególnymi właściwościami klejącymi. Dzięki temu można łatwiej i bardziej precyzyjnie ustawić folię z wydrukowanym wzorem w prasie, która przeniesie nadruk na tkaninę czy też inny materiał.

Od rodzaju folii zależy także jakość uzyskanego nadruku. Jeśli funkcję taśmy termotransferowej będzie pełnić tak zwana folia flex, nadruk będzie będzie gładki, słabo wyczuwalny, ale wykorzystujący pełnię kolorów. Folia typu flock jest natomiast zdecydowanie grubsza, jest również dostępna w mniejszej liczbie barw. Kiedy nadruk nanoszony jest na ubrania robocze lub ochronne, firmy często decydują się z kolei na wykonanie go za pomocą folii odblaskowych lub trudnopalnych. Dzięki temu odzież spełnia również funkcję ochronną – odblaskowe napisy czy logotypy poprawiają widoczność pracownika.

Termotransfer – najważniejsze cechy i porównanie z innymi metodami znakowania ubrań

Termotransfer wyróżnia się kilkoma istotnymi cechami, które czynią z niego jedną z najczęściej wybieranych technik znakowania odzieży oraz innych gadżetów. Wyspecjalizowane prasy do tego rodzaju druku poradzą sobie z nanoszeniem wzorów nawet na trudnodostępne miejsca, precyzyjnie odwzorowując grafikę z folii.

Do tego termotransfer sprawdzi się na wielu rodzajach powierzchni. Takie grafiki będą dobrze prezentować się zarówno na papierze, jak i bawełnianej tkaninie, a nawet materiale wykonanym z syntetycznych włókien. W tym ostatnim przypadku najlepiej sprawdzi się druk przy użyciu folii flock. W przeciwieństwie do sublimacji, termotransfer jest jednak zdecydowanie bardziej uniwersalny: będzie dobrze wyglądać również na innego rodzaju powierzchniach. Nadaje się także do wykonywania nadruków na ciemnych i kolorowych ubraniach.

Nadruk uniwersalny i trwały

Termotransfer wyróżnia się również możliwością szybkiej realizacji wybranej grafiki. Ten sam projekt można bowiem nanieść na różne rodzaje odzieży. Uzyskany nadruk za każdym razem będzie cechował się wysoką jakością – nadruki termotransferowe dobrze oddają szczegóły projektów. W tym przypadku są zdecydowanie bardziej precyzyjne niż na przykład haft komputerowy, który nie pozwala na umieszczanie na odzieży bardzo małych elementów.

Podobnie jak sublimacja, termotransfer wyróżnia się natomiast dość dużą trwałością. Nawet nadruk wyprany kilkadziesiąt razy zachowa pierwotną, wysoką jakość. Nie będzie się kruszyć ani odpadać. Możliwe jest wykonywanie nadruków tą metodą na niewielkich partiach odzieży, termotransfer najbardziej opłacalny jest jednak przy dużej liczbie zamówień. Wówczas cena wykonania pojedynczego egzemplarza mocno spada.

ubrania z nadrukiem
Źrółdło: http://www.promoteks.pl/techniki-znakowania-odziezy.html

Temotransfer a ubrania z nadrukiem – są też minusy

Jak każda technologia, także i druk transferowy ma jednak swoje ograniczenia. Jedną z głównych jest fakt, że w miejscu wykonania nadruku materiał przestaje przepuszczać powietrze. Jeżeli więc grafika ma duże rozmiary, może to znacząco wpłynąć na właściwości wentylacyjne całej tkaniny.

Nie wszystkie ubrania z nadrukiem da się też ozdobić termotransferem. Ta metoda nie przyniesie efektów na odzieży wykonanej z polaru. Na tym polu termotransfer przegrywa z haftem komputerowym. Posiada jednak znacznie bogatszą paletę kolorów niż haft – zwykle jednak zastosowanie większej liczby barw wiąże się ze wzrostem kosztów realizacji zamówienia.

T-shirty z nadrukiem i nie tylko. Kiedy zdecydować się na termotransfer?

Jak już wspomnieliśmy, termotransfer jest metodą niezwykle uniwersalną i sprawdzi się w przypadku wielu rodzajów odzieży. Dzięki tej technice można wykonać koszulki polo, koszulki sportowe czy bawełniane t-shirty z nadrukiem, ale katalog możliwości jest znacznie bardziej obszerny. Nadruki transferowe pojawiają się bowiem również na bluzach, kurtkach czy czapkach z daszkiem. Tą metodą znakuje się też inne przedmioty wykonane z różnego rodzaju tkanin, takie jak torby czy ręczniki reklamowe.

Właśnie branża reklamowa mocno czerpie z korzyści, jakie zapewnia termotransfer. Jako że przygotowanie wydruku nie trwa zbyt długo, a ten sam wzór można wykorzystać na różnych powierzchniach, ta metoda świetnie nadaje się do realizacji zróżnicowanych zamówień. Można tak znakować całe partie gadżetów reklamowych w niskiej cenie.

Termotransfer bywa wykorzystywany także przy produkcji ubrań roboczych – w tym przypadku ważna jest nie tylko uniwersalność, ale i możliwość uzyskania odblaskowego efektu grafiki.

Zostaw Komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *