Sitodruk, termotransfer czy haft komputerowy to popularne metody znakowania odzieży roboczej i reklamowej. W ten sposób można ozdobić zarówno koszulki firmowe, jak i spodnie czy kurtki. Logotyp bądź napis stworzony w taki sposób charakteryzuje się żywymi kolorami oraz dokładnym odtworzeniem szczegółów. Czasami jednak wzór wcale nie musi być kolorowy, a większe wrażenie robi przestrzenny logotyp. Gadżety i odzież reklamowa wykonana z polaru mogą być więc ozdobione za pomocą tłoczenia. Jakie są najważniejsze cechy tej metody znakowania odzieży? Przedstawiamy wszystkie informacje, które trzeba wiedzieć o tłoczeniu.

Zdobienie ubrań i gadżetów wzorami – najważniejsze założenia

Wytłaczanie wzorów na różnego rodzaju tkaninach jest jedną z metod, która pozwala na tworzenie oryginalnych lub spersonalizowanych ubrań oraz gadżetów. Oznaczaniem ubrań tą techniką zajmują się wyspecjalizowane firmy, które zwykle oferują również różnego rodzaju nadruki, naszywki czy hafty.

Tego typu usługi zazwyczaj zakładają naniesienie na odzież lub inny przedmiot logotypu bądź nazwy firmy, ewentualnie hasła reklamowego lub innego elementu graficznego kojarzącego się z przedsiębiorstwem. Najczęściej w ten sposób powstaje odzież reklamowa i gadżety promocyjne wręczane głównie klientom oraz partnerom biznesowym. Taką rolę mogą pełnić czapki, chusty wielofunkcyjne czy koszulki – często produkowane przez wyspecjalizowanych producentów, jak na przykład marka Gildan. Zadaniem takich ubrań jest reklama firmy, a także tworzenie pozytywnych skojarzeń z marką.

Ubrania robocze i firmowe

Ważną gałęzią rynku znakowania odzieży są również ubrania robocze i firmowe. W pierwszym przypadku pracodawcy działający w wielu branżach mają obowiązek dostarczenia swoim pracownikom odzieży zamiennej, dzięki czemu ich własne okrycie nie pobrudzi się i nie zniszczy. Ubrania robocze zazwyczaj są oznaczone logotypem, mogą w ten sposób reklamować firmę, jeśli jej pracownicy zakładają je także poza zakładem pracy.

W przypadku ubrań firmowych przedsiębiorstwa z własnej woli decydują się często na zapewnienie pracownikom jednolitych strojów o określonej klasie, na przykład bawełnianych koszul biznesowych. Dzięki temu pracownicy wyglądają profesjonalnie, sprawiając pozytywne wrażenie na klientach i partnerach.

odzież reklamowa
Źródło: https://sklep-logos.pl/pl/i/TLOCZENIE/51

Tłoczenie wzorów w odzieży – na czym to polega?

Do najpopularniejszych metod znakowania odzieży należą wspomniany już haft komputerowy czy termotransfer. Tłoczenie to jedna z innowacyjnych technik, które są nieco mniej uniwersalne, ale pozwalają na stworzenie logotypu o nieszablonowym wyglądzie i właściwościach.

Najważniejszym założeniem procesu tłoczenia tkanin jest zmiana struktury materiału pod wpływem działania wysokiej temperatury. W przeciwieństwie do termotransferu czy sublimacji, nie wykorzystuje się tu jednak żadnych farb ani innych barwników. Opiera się na dwóch podstawowych odmianach – tradycyjnym tłoczeniu oraz tłoczeniu przestrzennym. W obu przypadkach do stworzenia wzoru konieczne jest przygotowanie odpowiedniej, dedykowanej tej funkcji matrycy.

Poznaj jedną z czołowych marek, której ubrania idealnie nadają się do tworzenia nadruków proponowanych w artykule – “Fruit of the Loom. Czym marka wyróżnia się na tle konkurencji?

Tłoczenie wgłębne i 3D

Tradycyjny proces tłoczenia bywa nazywany tłoczeniem wgłębnym. Specjalnie przygotowana matryca wzoru zostaje rozgrzana do wysokiej temperatury, a następnie dociśnięta do wybranego fragmentu materiału. W ten sposób część włókien się odkształca i “wtłacza” do środka. Dzięki temu powstaje trwały wzór.

W przypadku tłoczenia 3D efekt końcowy jest jeszcze bardziej spektakularny. Ten proces często nazywa się więc tłoczeniem wypukłym. Oprócz matrycy, do wytłoczenia wzoru trzeba zastosować również specjalny stempel nazywany patrycą.

Wytłaczane wzory – dlaczego warto je wybrać?

Wzór, który otrzymujemy za pomocą tłoczenia, wyróżnia się kilkoma istotnymi cechami, których nie posiadają pozostałe metody znakowania odzieży. Przede wszystkim w ten sposób możemy uzyskać przestrzenny logotyp lub napis wykonany z idealną precyzją. Dzięki zastosowaniu dedykowanych tej metodzie maszyn otrzymamy wzór o równomiernej głębokości, wyraźnie odciśnięty na tkaninie. A do tego będzie umieszczony dokładnie w tym miejscu ubrań czy gadżetów, które sobie zaplanowaliśmy.

Atutem wytłaczanych wzorów jest jednak nie tylko ciekawy efekt wizualny, ale także duża trwałość. Logotypy i napisy utworzone w ten sposób są bowiem bardzo odporne na ścieranie. Szkody nie powinno im wyrządzić również regularne pranie. Na długo utrzymają świeży wygląd, a wytłoczony wzór nie będzie się odkształcać.

W przypadku tłoczenia minusem będą jednak koszty. Największym jest wykonanie odpowiedniej matrycy, która pozwoli na wytłaczanie wzorów. Cena oczywiście spada przy większej liczbie zamówień, ale z tego powodu decyzja o znakowaniu gadżetów czy odzieży tą właśnie metodą powinna być uważnie przemyślana.

Tłoczenie w tkaninach – kiedy sprawdzi się najlepiej?

Wytłaczane koszulki firmowe czy odzież reklamowa mogą być jednak niezwykle oryginalnym gadżetem. W przypadku tej techniki najlepiej sprawdzają się wzory na grubszych materiałach, które charakteryzują się wyraźną strukturą. Z tego powodu tłoczone grafiki świetnie wyglądają na przykład na różnego rodzaju polarach czy bluzach. Warto przypomnieć, że ze względu na swoje właściwości tylko niektóre techniki nadają się do znakowania polaru, tłoczenie może być więc w tym przypadku podstawowym wyborem.

Tłoczone wzory mocno obciążają materiał, dlatego nie nadają się do lekkiej odzieży. Mimo wszystko można stosować tę metodę w przypadku grubszych tkanin wykonanych ze sztucznych włókien, na przykład na kurtkach czy czapkach. Dzięki specjalnej, usztywniającej warstwie, tłoczenie przestrzenne można wykonać również na materiałach bawełnianych. Ciekawymi gadżetami są na przykład ręczniki z wytłoczonym wzorem.

Takie grafiki są precyzyjne i dokładne, ale na etapie ich projektowania warto zrezygnować z najmniejszych elementów. Na wytłaczanym logotypie nie będą one bowiem zbyt dobrze widoczne. Tłoczenie dobrze sprawdza się natomiast na ubraniach roboczych, zwłaszcza tych z grubszych tkanin, których używa się jesienią oraz zimą. Atutem będzie trwałość logotypu, który nie powinien zniszczyć się w czasie pracy.

odzież reklamowa
Źródło: https://www.pkt.pl/artykul/tloczenie-skory-trwalosc-i-elegancja-w-zasiegu-reki-24530

Tłoczenie w skórze – alternatywa dla gadżetów reklamowych

W podobny sposób do tłoczenia w tkaninach powstają wzory tłoczone w skórze oraz materiałach skóropodobnych. W tym przypadku również trzeba przygotować odpowiednią matrycę i pod wpływem wysokiej temperatury odcisnąć wybrany wzór w materiale. To metoda znakowania, która świetnie nadaje się do stworzenia oryginalnych i eleganckich gadżetów reklamowych. Grafika nie musi nawet powstać w kolorze tworzywa. Zastosowanie folii hot stampingowej pozwala stworzyć kolorowe wzory – folia “wgrzewa się” w materiał.

Tłoczone w ten sposób grafiki bardzo dobrze sprawdzają się na gadżetach z kolekcji galanterii skórzanej. Męskie i damskie portfele, paski czy breloczki nabiorą w ten sposób wyjątkowego charakteru. Przydatnym i eleganckim gadżetem reklamowym mogą być także wytłaczane teczki oraz kalendarze.

Zostaw Komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *