Ubrania robocze z naszywkami czy haftem komputerowym? Przegląd najpopularniejszych technik znakowania odzieży do pracy
- Data publikacji 18 czerwca 2020
- Przeczytasz w 7 minut
- 24 wyświetleń
Kurtki, spodnie czy koszulki robocze Fruit Of the Loom, Russell, Gildan czy innych znanych producentów to podstawowy element wyposażenia pracowników większości firm. W wielu branżach pracodawcy mają nawet obowiązek dostarczania swoim podwładnym specjalnych ubrań, które często pełnią także funkcję odzieży ochronnej. Większość przedsiębiorstw, które zamawiają taką odzież, jest również zainteresowana tym, by znakować ubrania firmowe i robocze. Logo czy nazwa firmy na plecach koszulek czy czapkach może służyć między innymi jako forma ciekawej reklamy.
By jednak nadruki były widoczne i dobrze odgrywały przypisaną im rolę, trzeba nanieść je na odzież za pomocą odpowiedniej techniki. Zajmują się tym wyspecjalizowane firmy, a każda metoda ma swoje zalety, ale i ograniczenia. Postanowiliśmy je zatem przybliżyć – pełnia informacji z pewnością znacznie ułatwi wybór.
Najpopularniejsze elementy odzieży do pracy
Wybór odpowiedniej techniki znakowania w pewien sposób bywa zdeterminowany już na etapie decyzji o zakupie konkretnego rodzaju odzieży roboczej. Takie metody znakowania jak sublimacja czy sitodruk nie nadają się bowiem na wszystkie rodzaje tkanin. Znaczenie może mieć nawet kolor ubrań, w niektórych przypadkach to od niego w dużym stopniu zależy jakość wykonanej grafiki.
Niemal każda firma, która decyduje się na zakup ubrań roboczych, wręcza jednak swoim pracownikom bawełniane T-shirty. Koszulki robocze są dostarczane przez wielu uznanych producentów, takich jak Gildan czy Fruit of the Loom. Niektórzy pracodawcy wolą jednak wyposażyć podwładnych w koszulki polo, które wyglądają nieco bardziej elegancko. Kluczowy jest tutaj charakter wykonywanej pracy. Rzadziej rolę ubrań roboczych odgrywają koszulki wykonane z poliestru lub innych tworzyw sztucznych.
Bez spodni roboczych ani rusz
Koszulki sprawdzają się przede wszystkim w ciepłych miesiącach. Na zimniejsze tygodnie pracownicy zazwyczaj zakładają koszule robocze. Do ich dyspozycji pozostają często również różnego rodzaju bluzy czy też polary. Zimą nieodłącznym elementem wyposażenia są softshelle z tworzyw sztucznych lub ciepłe kurtki.
W katalogu odzieży dla pracowników nie może zabraknąć również spodni roboczych. Są niezbędne na budowach czy w zakładach przemysłowych. Wśród nich zauważymy klasyczne spodnie do pasa, ale też tak zwane ogrodniczki. Spodnie robocze ułatwiają dostęp do narzędzi i innych drobnych przedmiotów. Podobną funkcję pełnią popularne w wielu branżach kamizelki. Ofertę odzieży roboczej i firmowej uzupełniają czapki – z daszkiem i zimowe – oraz obuwie. Ten ostatnie element jest jednak zdecydowanie najmniej wdzięcznym polem do znakowania.
Po co znakować ubrania firmowe?
Najczęściej pracodawcy dostarczają swoim podwładnym znakowane ubrania. Przeważnie znajduje się na nich logotyp przedsiębiorstwa lub jego nazwa. Bywają jednak firmy, które wręczają pracownikom ubrania z nadrukowanymi hasłami promocyjnymi czy nawet adresem zakładu i numerem telefonu.
Oznaczenie ubrań logotypem lub nazwą firmy to dla pracodawcy gwarancja, że odzież będzie wykorzystywana przez podwładnych przede wszystkim w czasie pracy. Jednocześnie mogą być one darmowym nośnikiem reklamy. Darmowym, ponieważ pracodawcy często i tak są zobowiązani przepisami prawa do dostarczania odzieży pracownikom – ma to miejsce wówczas, gdy ubrania tych ostatnich mogą w czasie pracy ulec zniszczeniu lub zabrudzeniu.
Ubrania firmowe i robocze mogą promować firmę zwłaszcza wówczas, gdy jej pracownicy wykonują swoje zadania poza murami fabryki bądź zakładu pracy. Tym samym mogą zwiększyć rozpoznawalność firmy. Podobnie dzieje się wtedy, kiedy ubrania robocze są używane przez pracowników w prywatnych celach. By jednak pokusili się o taką decyzję, odzież musi prezentować odpowiednią jakość oraz wysokiej klasy design.
Ubrania robocze – techniki znakowania
By logo było dobrze widoczne oraz wytrzymałe, trzeba dobrać metodę znakowania do rodzaju odzieży, tkaniny, z której jest wykonana, a także treści nadruku. Niektóre techniki pozwalają na trwałe naniesienie mniej skomplikowanych wzorów. Inne są bardziej dokładne, ale można nimi zadrukować jedynie niektóre tkaniny.
Naszywki na ubraniach roboczych
Jednym z najbardziej uniwersalnych sposobów, w jaki są znakowane ubrania robocze, jest stosowanie naszywek. W ten sposób trwale ozdobimy ubrania stosownym logotypem. Najpopularniejsze naszywki powstają z wykorzystaniem haftu komputerowego, którym jest wyszywany emblemat. Następnie naszywa się go na tkaninę i w ten sposób zyskujemy wytrzymały oraz odporny na pranie czy prasowanie wzór.
Naszywki są uniwersalną metodą znakowania odzieży, ponieważ można je naszyć na wiele rodzajów tkanin. Nadają się również na odzież o strukturze trudnej do znakowania, takiej jak polary czy czapki zimowe. I to właśnie na tego typu ubraniach najczęściej można ją zauważyć. Istotnym ograniczeniem dla naszywek jest jednak ich wielkość – zwykle nie są zbyt duże, co zmniejsza ich wartość promocyjną.
Oprócz haftowanych naszywek, firmy mają do wyboru kilka innych typów tej ozdoby. Naszywki mogą być wykonywane metodą druku cyfrowego, sublimacji czy laserografiki. Alternatywą są tworzone z PCV elastometry, które pozwalają na naszywanie giętkich, przestrzennych emblematów.
Haft komputerowy
Haft komputerowy jest uważany za jedną z najbardziej szlachetnych technik znakowania odzieży. Zapracował na taką opinię żywymi kolorami wyrazistymi konturami, które nadają mu elegancki oraz stylowy wygląd. Podobnie jak naszywka, należy do najbardziej wytrzymałych sposobów znakowania odzieży. Haft z nici wysokiej jakości cechuje się odpornością na pranie i ścieranie, wzory nie tracą kolorów pod wpływem deszczu ani słońca. Haft jest nawet odporny na pranie w wysokich temperaturach, ale jej dobór powinien być uzależniony od materiału, z jakiego wykonano ubranie.
Podobnie jak naszywka, ta technika nadaje się do znakowania szerokiej palety ubrań, dobrze wygląda na wielu tkaninach. Sprawdzi się również przy ozdabianiu polarów. Najlepiej prezentuje się jednak na bawełnianych koszulach i koszulkach polo, którym dodaje sporo szyku. Tego typu zdobienia można też umieścić na czapkach z daszkiem, bluzach czy torbach.
Do tego haft jest jedną z najtańszych metod przy ozdabianiu dużej liczby ubrań. Koszty są jednak wysokie wówczas, gdy chcemy w ten sposób naznaczyć pojedyncze sztuki. Problemem w przypadku haftu może być również dokładne odwzorowanie najmniejszych elementów projektu.
Sublimacja
To jedna z bardziej wyspecjalizowanych technik znakowania odzieży. Mimo że za jej pomocą można szybko i sprawnie nanieść wzór na tkaninę, ubrania robocze znakuje się tą metodą nieco rzadziej. A to dlatego, że jest dedykowana odzieży wykonanej z poliestru lub materiałów posiadających przewagę takich włókien. W przypadku ubrań roboczych koszulki na bazie tworzyw sztucznych zdarzają się natomiast stosunkowo rzadko, choć czasami z takiego materiału są wykonane cienkie kurtki.
Sublimacja służy także przede wszystkim do znakowania białych i jasnych ubrań. Tylko wówczas wzór idealnie oddaje kolory ujęte w projekcie. Na ciemniejszej odzieży sublimacja sprawdzi się znacznie gorzej. Jest za to techniką niezwykle trwałą, a wykonany nią nadruk jest odporny właściwie na wszelkie uszkodzenia. Nie straci na wartości nawet na skutek wielokrotnego prania. Wzór będzie się również wyróżniać bardzo wysoką rozdzielczością.
Sitodruk
Na pokrywanie grafikami większej palety rodzajów powierzchni pozwala natomiast sitodruk. Dobrze sprawdza się na większości tkanin, nawet tych, których podstawę stanowią tworzywa sztuczne. Sitodrukiem z powodzeniem można zresztą ozdabiać również papier czy nawet szkło. Dzięki temu nadaje się na niemal wszystkie ubrania robocze i dodatki do nich – od koszulek, przez spodnie, po fartuchy.
Taki nadruk powstaje poprzez wtłoczenie farby w odzież. W ten sposób otrzymujemy trwały wzór. W zależności od użytych farb będzie bardziej lub mniej wyczuwalny na powierzchni tkaniny. Dzięki temu można odwzorować projekty grafik w dobrej jakości, a nawet dodatkowe efekty, takie jak przejścia tonalne czy wypukłe nadruki.
Problemy związane z sitodrukiem? To technika opłacalna przede wszystkim przy dużych zamówieniach. Do jej zastosowania konieczne jest bowiem stworzenie specjalnej, dedykowanej konkretnemu projektowi matrycy. Sitodrukiem nie da się również znakować roboczych polarów.
Termotransfer
Termotransfer jest jedną z metod, po którą twórcy odzieży roboczej sięgają szczególnie chętnie. Polega na odtworzeniu na tkaninie grafiki wykonanej wcześniej na specjalnej folii – dzieje się tak za pośrednictwem dedykowanej prasy.
Ubrania robocze znakowane termotransferem są popularne, ponieważ w tym przypadku wystarczy przygotować jeden wzór, który można następnie odbijać na wielu rodzajach odzieży. W ten sposób powstają robocze T-shirty, koszulki polo, koszule czy czapki z daszkiem.
Termotransfer pozwala również na dokładne odwzorowanie szczegółów. Świetnie sprawdzi się więc wówczas, gdy chcemy ozdobić ubrania skomplikowanym logotypem. Przy tym jest trwałą techniką – spodnie czy koszulki robocze można wyprać nawet kilkadziesiąt razy, a nadruk pozostanie nienaruszony. Zastosowanie specjalnej folii transferowej pozwala nawet na wykonanie na odzieży odblaskowych grafik.
Problem pojawia się przy dużych napisach, powierzchnie zadrukowane tą techniką przestają bowiem przepuszczać powietrze. Termotransfer nia nadaje się także do wykonywania wzorów na polarze.