Odziezbiznesowa.pl
Odzież biznesowa > Savoir-vivre w biznesie > Wizytówka w czasie spotkań biznesowych

Wizytówka w czasie spotkań biznesowych

Wizytówka w czasie spotkań biznesowych

Wręczanie wizytówki na dobre zakorzeniło się już wśród zasad obowiązujących w czasie spotkań biznesowych. Podobnie jednak jak w przypadku zwyczajów związanych z powitaniem czy zasiadaniem przy wspólnym stole, przy okazji wymiany wizytówek należy postępować zgodnie z zasadami savoir-vivre. Brak znajomości tych reguł może zniszczyć dobre wrażenie, jakie pozostawimy po sobie przy okazji rozmów. Jak zatem powinna wyglądać wizytówka i kiedy należy ją wręczać naszym biznesowym partnerom?

Skąd wzięły się wizytówki?

Dziś w trakcie wymiany wizytówek wręczamy sobie zwykle niewielkie, zadrukowane kartoniki. Pierwsze wizytówki miały jednak zupełnie inny wygląd. Pojawiły się wśród urzędników w średniowiecznych Chinach. Zgodnie z zarządzeniem cesarza były dla nich obowiązkowe. Miały zawierać imię, nazwisko oraz nazwę stanowiska. Wykonywano je na fragmentach jedwabiu bądź papierze ryżowym, często były zdobione różnego rodzaju rysunkami.

Logos Dystrybucja – Koszulki firmowe z logo Twojej firmy. Zobacz na https://sklep-logos.pl/!

Z Chin zwyczaj przygotowywania wizytówek rozprzestrzenił się niemal na cały świat. W Europie stał się popularny już w epoce nowożytnej. Tutaj ich ewolucja w pewien sposób zatoczyła koło. Pierwsze wykonywano bowiem na białym kartonie, zawierały tylko własnoręcznie wypisane nazwisko i drobne zdobienia. Z czasem – na początku we Francji rządzonej przez Ludwika XIV – owe ozdobniki stawały się coraz bogatsze. Ich wykonywanie powierzano artystom, którzy na biletach wizytowych malowali pejzaże i rozmaite scenki rodzajowe. W wymyślnych wizytówkach lubowali się przede wszystkim arystokraci i królewscy dworzanie.

W XVIII i XIX wieku w Europie, w tym w Polsce, zaczął panować zwyczaj kolekcjonowania biletów wizytowych. Wśród niektórych warstw społeczeństwa posiadanie wizytówki ważnej persony uchodziło za prestiżowe wyróżnienie, podnosiło status. Na kształt i formę wizytówek wpływał także rozwój technologiczny. Z czasem do użycia weszły wizytówki drukowane, dużo tańsze niż te wykonywane ręcznie. Od połowy XIX wieku bogatsze osoby mogły sobie z kolei pozwolić na dwustronną wizytówkę z własnym zdjęciem. Potencjał wizytówek dostrzegli również przedsiębiorcy i rzemieślnicy, którzy zaczęli reklamować swoje towary i usługi za pośrednictwem wizytówek reklamowych.

Cechy dobrej wizytówki

Wizytówka przez wieki zmieniała swój rozmiar i często bywała większa niż dziś. Długo w powszechnym użyciu były bilety wizytowe w rozmiarze sporych kart do gry. Współczesne wizytówki mają wymiary zbliżone do karty kredytowej. Najczęściej przygotowuje się je na prostokątnej płaszczyźnie o bokach długości 85,6 i 53,98 milimetra – takie wytyczne ujęto nawet w międzynarodowej normie ISO. Warto posiadać wizytówkę właśnie w takim rozmiarze, dzięki temu bez problemu zmieści się bowiem do portfela osoby, której ją przekażemy.

Warto zobaczyć

Warto zobaczyć

Znakowana koszula z krótkim rękawem. Czy to dobry wybór dla pracowników?

Znakowana koszula z krótkim rękawem. Czy to dobry wybór dla pracowników?

  • Przeczytasz w 5 minut
  • 45 wyświetleń
Garnitur szyty na miarę – wady i zalety męskiej odzieży wyjściowej wykonywanej na zamówienie

Garnitur szyty na miarę – wady i zalety męskiej odzieży wyjściowej wykonywanej na zamówienie

  • Przeczytasz w 7 minut
  • 27 wyświetleń
Połączenie mody i sztuki jako przepis na sukces

Połączenie mody i sztuki jako przepis na sukces

  • Przeczytasz w 6 minut
  • 19 wyświetleń
Savoir-vivre i jego historia

Savoir-vivre i jego historia

  • Przeczytasz w 4 minut
  • 62 wyświetleń

© 2023 Odzież biznesowa.