Odziezbiznesowa.pl
Odzież biznesowa > Savoir-vivre w biznesie > Wizytówka w czasie spotkań biznesowych

Wizytówka w czasie spotkań biznesowych

Wizytówka w czasie spotkań biznesowych

Wręczanie wizytówki na dobre zakorzeniło się już wśród zasad obowiązujących w czasie spotkań biznesowych. Podobnie jednak jak w przypadku zwyczajów związanych z powitaniem czy zasiadaniem przy wspólnym stole, przy okazji wymiany wizytówek należy postępować zgodnie z zasadami savoir-vivre. Brak znajomości tych reguł może zniszczyć dobre wrażenie, jakie pozostawimy po sobie przy okazji rozmów. Jak zatem powinna wyglądać wizytówka i kiedy należy ją wręczać naszym biznesowym partnerom?

Skąd wzięły się wizytówki?

Dziś w trakcie wymiany wizytówek wręczamy sobie zwykle niewielkie, zadrukowane kartoniki. Pierwsze wizytówki miały jednak zupełnie inny wygląd. Pojawiły się wśród urzędników w średniowiecznych Chinach. Zgodnie z zarządzeniem cesarza były dla nich obowiązkowe. Miały zawierać imię, nazwisko oraz nazwę stanowiska. Wykonywano je na fragmentach jedwabiu bądź papierze ryżowym, często były zdobione różnego rodzaju rysunkami.

Logos Dystrybucja – Koszulki firmowe z logo Twojej firmy. Zobacz na https://sklep-logos.pl/!

Z Chin zwyczaj przygotowywania wizytówek rozprzestrzenił się niemal na cały świat. W Europie stał się popularny już w epoce nowożytnej. Tutaj ich ewolucja w pewien sposób zatoczyła koło. Pierwsze wykonywano bowiem na białym kartonie, zawierały tylko własnoręcznie wypisane nazwisko i drobne zdobienia. Z czasem – na początku we Francji rządzonej przez Ludwika XIV – owe ozdobniki stawały się coraz bogatsze. Ich wykonywanie powierzano artystom, którzy na biletach wizytowych malowali pejzaże i rozmaite scenki rodzajowe. W wymyślnych wizytówkach lubowali się przede wszystkim arystokraci i królewscy dworzanie.

W XVIII i XIX wieku w Europie, w tym w Polsce, zaczął panować zwyczaj kolekcjonowania biletów wizytowych. Wśród niektórych warstw społeczeństwa posiadanie wizytówki ważnej persony uchodziło za prestiżowe wyróżnienie, podnosiło status. Na kształt i formę wizytówek wpływał także rozwój technologiczny. Z czasem do użycia weszły wizytówki drukowane, dużo tańsze niż te wykonywane ręcznie. Od połowy XIX wieku bogatsze osoby mogły sobie z kolei pozwolić na dwustronną wizytówkę z własnym zdjęciem. Potencjał wizytówek dostrzegli również przedsiębiorcy i rzemieślnicy, którzy zaczęli reklamować swoje towary i usługi za pośrednictwem wizytówek reklamowych.

Cechy dobrej wizytówki

Wizytówka przez wieki zmieniała swój rozmiar i często bywała większa niż dziś. Długo w powszechnym użyciu były bilety wizytowe w rozmiarze sporych kart do gry. Współczesne wizytówki mają wymiary zbliżone do karty kredytowej. Najczęściej przygotowuje się je na prostokątnej płaszczyźnie o bokach długości 85,6 i 53,98 milimetra – takie wytyczne ujęto nawet w międzynarodowej normie ISO. Warto posiadać wizytówkę właśnie w takim rozmiarze, dzięki temu bez problemu zmieści się bowiem do portfela osoby, której ją przekażemy.

Warto zobaczyć

Warto zobaczyć

Dodatki do odzieży biznesowej. Jak je prawidłowo dobrać?

Dodatki do odzieży biznesowej. Jak je prawidłowo dobrać?

  • Przeczytasz w 5 minut
  • 28 wyświetleń
Na jakie okazje najlepiej kupić garnitur na miarę i czym musi się cechować?

Na jakie okazje najlepiej kupić garnitur na miarę i czym musi się cechować?

  • Przeczytasz w 6 minut
  • 30 wyświetleń
Dla kogo tkaniny do szycia?

Dla kogo tkaniny do szycia?

  • Przeczytasz w 3 minut
  • 6 wyświetleń
Pracownicy potrzebują integracji? Zorganizuj event i zbuduj pozytywną atmosferę w pracy!

Pracownicy potrzebują integracji? Zorganizuj event i zbuduj pozytywną atmosferę w pracy!

  • Przeczytasz w 3 minut
  • 14 wyświetleń

© 2023 Odzież biznesowa.